Home Lesidee├źn

Lesstarter biologie: de mol

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | Mens & Natuur | donderdag 21 juni 2012, 12:20
ZeuudqbIW

In het voorjaar graven vrouwtjes een centraal hol met verschillende gangen van soms wel 200 meter lang. De grond die weg wordt gegraven wordt gebruikt om wanden van de gangen te verstevigen en wat daarvan overblijft wordt naar buiten gewerkt als de bekende molshoop.

Mollen kunnen het best bestreden worden door in de rit van de mol een klem te plaatsen. Sinds 2005 is de mol geen beschermd dier meer.

Die molshoop wordt ook gebruikt als uitgang, waardoor de mol boven de grond op zoek kan naar nestmateriaal als bladeren, mos, gras en ander zacht materiaal. Dit wordt als een bol neergelegd.

Soms zie je een gang van de mol vlak aan de oppervlakte liggen, dit noem je een rit.

Mollen leven het hele jaar door alleen, behalve in de paartijd van februari tot april. Mannetjes gaan dan op zoek naar vrouwtjes. Mollen communiceren met elkaar via geluiden en geuren.

Iets wat bij de mol heel opvallend is, is dat zijn haren niet in een vaste richting staan. Bij de meeste zoogdieren, ook bij de mens, staan de haren een vaste richting op. Kijk bijvoorbeeld maar naar je arm.

Bij een mol kunnen de haren beide kanten op staan. Zodoende kan de mol goed vooruit en achteruit in de gang bewegen. De haartjes houden hem niet tegen.

Rik Smale - Bioweetjes.nl

Stuur dit artikel door | 3515 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

anja huijgen - Ruim een jaar geleden heb ik een you tube kanaal geopend voor mijn leerlingen met... 
Lees verder  arrow

Tjeu Seeverens - Ook De TalentenAcademie van SVOPL brengt dit jaar weer een gidsje uit met allerlei tips,... 
Lees verder  arrow

Henk Stap - Kijk ook eens op eindexamensite.nl. Doen dat ook en beter. 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma
Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraini
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
21%
3-5
 
35%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%