Leren in het po met én van een robot

3

Wil jij op een innovatieve manier werken aan 21e-eeuwse vaardigheden? Dat kan onder meer met behulp van onderwijsrobots. Een onderwijsrobot biedt niet alleen ondersteuning binnen allerlei vakgebieden, ook maken leraren en kinderen zo op een laagdrempelige manier kennis met robotica.

Nog geen halve meter groot is ‘ie: Eddy de robot. Hij staat te swingen op tafel en kinderen dansen met hem mee. Eddy is een humanoïde robot: hij kan praten en gesproken taal verstaan, herkent gezichten en objecten, ‘voelt’ aanrakingen en hij kan voorwerpen of zichzelf verplaatsen. Kinderen vinden de interactie met de robot interessant. Het maakt ze nieuwsgierig, wat zorgt voor de intrinsieke motivatie om ermee aan de slag te gaan.

Robots brengen de techniek dichterbij
In onze huidige gedigitaliseerde samenleving spelen wetenschap en techniek een steeds grotere rol. Robots brengen die techniek dichter bij het kind. Bijvoorbeeld als ze de leraar ondersteunen bij het geven van (extra) instructie. Ook kun je robots als onderwerp opnemen in curriculum. Zo leren kinderen hoe ze een robot in elkaar moeten zetten of kunnen programmeren. Belangrijke vaardigheden, want in onze gedigitaliseerde wereld heb je de toekomst als je digitaal vaardig bent én creatief en probleemoplossend kunt denken en handelen.

Laagdrempelig platform
Zelf een onderwijsrobot programmeren? Dat klinkt lastiger dan het in werkelijkheid is. Zo is voor onderwijsrobot Eddy een digitaal platform ontwikkeld, waarvan je met iedere device gebruik kunt maken. Leraren kunnen gemakkelijk en zonder technische kennis instructies, interactieve verhalen en leerspellen ontwerpen. Kinderen kunnen de robot laten praten of bijvoorbeeld zelf een boterham laten smeren. Zo’n handeling moet eerst worden onderverdeeld in kleine stapjes; de algoritmes. Daarna kunnen ze stappen in het platform achter elkaar programmeren.

Werken aan 21e-eeuwse vaardigheden
Als je onderwijsrobots integreert in je dagelijkse lespraktijk, werk je bijna als vanzelf aan 21e-eeuwse vaardigheden. Ben je benieuwd hoe je dat kunt doen? Ter illustratie koppelen we de 21e-eeuwse vaardigheden aan verschillende robotactiviteiten:

  • Samenwerken: Ontwerp leeractiviteiten met de robot waarin kinderen worden uitgedaagd om samen problemen op te lossen.
  • ICT-geletterdheid: Kinderen ontwikkelen zich door om te gaan met een (humanoïde) robot. Ook leren ze hoe ze de robot zelf kunnen programmeren.
  • Probleemoplossend denken: Om een robot van A naar B te laten bewegen, moeten kinderen een plan bedenken en vervolgens uitvoeren.
  • Communiceren: Interactie met de robot verloopt op dezelfde manier als bij mensen. Zo kan de robot helpen bij het aanleren van communicatieve vaardigheden.
  • Creatief denken: Wie robots programmeert, moet creatief denken. Wat dacht je bijvoorbeeld van het ontwikkelen van een spelactiviteit?
  • Kritisch denken: De robot kan de leraar hierin ondersteunen. Zo vraagt onderwijsrobot Eddy jonge kinderen bijvoorbeeld om plaatjes te sorteren in logische groepen.
  • Sociale en culturele vaardigheden: Robot en kinderen reageren op elkaar. Of laat kinderen in groepjes overleggen welk antwoordplaatje ze aan de robot laten zien.

Aan de slag met robots
Naast onderwijsrobot Eddy zijn er nog veel meer robotachtige gadgets die je kunt inzetten in het onderwijs. We zetten er enkele voor je op een rijtje:

  • Ozobot: de Ozobot is een klein robotje. Hij loopt over getekende lijnen en leest kleurcodes, waardoor hij gaat draaien of zijn snelheid verandert. In een speciale online omgeving kunnen leerlingen de Ozobot zelf programmeren.
  • Bomberbot: op OBS Kudelstaart leren kinderen spelenderwijs programmeren met Bomberbot. Zo leren ze dat de computer niet zelf nadenkt, maar dat mensen dat geprogrammeerd hebben.
  • Mindstorms: met Mindstorms leren kinderen hun eigen Legorobot bouwen én programmeren. Zo leren ze de technologie erachter niet alleen te begrijpen, maar kunnen ze die zelf ook actief beheersen.
  • RoboCup Junior: de RoboCup Junior is een jaarlijkse competitie voor po en vo. Stel als school een team samen, bouw en programmeer zelf een robot en speel ermee tegen andere teams.

Hoe denk jij over het gebruik van onderwijsrobots? Heb je er al weleens gebruik van gemaakt, of zou je dat graag willen doen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

DELEN

3 REACTIES

  1. Ik vind het niet goed dat ze kinderen al zo jong blootstellen aan elektrische apparaten, maar we moeten ook realistisch blijven! In de toekomst gaat alles automatisch en met apparaten, daar kunnen we niks aan doen, maar dat betekent niet dat ik het ermee eens ben! Goed stuk.

  2. Sociale!? en culturele vaardigheden leren van en met robots.
    Hallo, wij zijn mensen en mensen leren van en met elkaar.
    Laat kinderen met elkaar spelen op schoolpleinen, op straat.
    Robots, software en elke interactie daarmee moet je zien als de hamer in de gereedschapskist, als een tool.
    Met de hamer ga ik ook geen gesprekken voeren over sociale en culturele vaardigheden.
    Laat gereedschap gereedschap blijven en laat mensen mensen blijven.

    • Chris van den Brink: ik ben het met u eens dat het leren van sociale en culturele vaardigheden met behulp van robots zeker niet optimaal is. Daarom heb ik me verder verdiept in dit onderwerp. Een dezer dagen zal OVM een artikel van mijn hand publiceren over het werken aan sociale en culturele vaardigheden (zónder robots!).

LAAT EEN REACTIE ACHTER