Home » Leerlinggedrag verbeteren: Complimenteren werkt

Leerlinggedrag verbeteren: Complimenteren werkt

In de serie ‘Leerlinggedrag verbeteren’ geven we tips om het gedrag van leerlingen in de klas te verbeteren. Want als hun gedrag verbetert, verbeteren hun prestaties ook.  Het thema van het zevende artikel in deze serie is ‘complimenteren werkt’. De tips zijn afkomstig uit het boek ‘Leerlingen zijn net mensen’.

De tips in deze serie zijn afkomstig uit het boek Leerlingen zijn net mensen. Het boek is geschreven door Annette Breaux en Todd Whitaker en verscheen bij Uitgeverij Bazalt. Van dezelfde auteurs verscheen van het boek tevens een gelijknamige po-versie. Bezoek de website van Uitgeverij Bazalt voor meer informatie.

Een compliment is een waardevol geschenk, zowel om te geven als om te ontvangen. En wat zo leuk is: steeds als je iemand een compliment geeft, zijn er twee mensen blij: degene die het compliment in ontvangst neemt, en de gever zelf. Als je op dieet bent, wat houdt je dan op de been? Dat mensen zeggen dat je er goed uitziet, of dat ze je vertellen dat het hoog tijd werd? Het compliment, dus het feit dat iemand je inspanningen heeft opgemerkt, zal je natuurlijk meer waarderen en stimuleert je om het dieet vol te houden.

Deze benadering werkt ook in de klas. Als je elke dag complimenten uitdeelt, motiveer je de leerlingen en verbetert hun gedrag vanzelf. Gedrag dat je opmerkt en waar je aandacht aan besteedt, zal zich herhalen. Je moet wel weten welke leerlingen je het beste in de groep of juist anoniem moet prijzen, want sommigen worden verlegen van een compliment waar de hele klas bij is. Je kunt dat oplossen door de hele klas een compliment te geven in plaats van die ene leerling, dus: “Fijn dat jullie zo rustig zitten te werken”, in plaats van: “Bedankt, Jesse.” Degenen voor wie het eigenlijk bedoeld is (inclusief Jesse), denken dat je het tegen hen hebt en de leerlingen die nog zaten te praten, worden er indirect aan herinnerd hoe ze zich moeten gedragen in de klas.

Aan de slag in je klas

Een van de eenvoudigste manieren om een compliment uit te delen is ‘dankjewel’ zeggen als iemand iets positiefs heeft gedaan. Hiermee druk je uit dat je het goede gedrag hebt opgemerkt en dat je het waardeert. Je geeft er bovendien mee aan dat je je leerlingen waardeert naar hun handelen, en hen daarvoor positief waardeert. Leerlingen die zich gewaardeerd voelen, zullen zich beter gedragen. In een klas van een effectieve docent hoor je veel vaker ‘dankjewel’ dan in andere klassen. En wanneer docenten vaker ‘dankjewel’ zeggen, doen leerlingen dat ook.

Hieronder volgen een paar manieren om leerlingen te complimenteren tijdens de les:

  • “Fijn dat jullie allemaal zo rustig de klas in zijn gekomen. Dat vind ik heel prettig.”
  • “Sanne, wat goed dat je je huiswerk hebt gemaakt.”
  • “Rebecca, ik vind dat je een prachtig verhaal hebt geschreven.Ik kan zien dat er veel tijd en creativiteit in zit.”
  • “Wil jij de deur even dichtdoen, Tim? Dankjewel!”
  • “Jullie hebben heel goed gewerkt vandaag, jongens.”

Denk erom dat je nooit op een sarcastische manier een compliment uitdeelt. Zoals: “Wat goed dat Richard zo rustig zit te werken”, terwijl je Danny aankijkt, die zit te praten. Sarcasme werkt nooit. Probeer eens bij te houden hoe vaak je tijdens de les ‘dankjewel’ zegt of een compliment uitdeelt. Vind je dat je het al vrij vaak doet, bedenk dan dat je nooit te veel complimenten kunt uitdelen, zolang het maar oprecht is en je het gewenste gedrag benoemt. Doe het dus nog vaker. Kom je tot de ontdekking dat je niet zo vaak een compliment uitdeelt, probeer dit dan steeds vaker te doen, als vast onderdeel van de interactie met je leerlingen. Blijf dit oefenen tot het vanzelf gaat.

De kern van de zaak

Als je complimenten uitdeelt aan je leerlingen, bouw je een relatie met hen op. Daardoor verbetert hun gedrag. Beloon al het positieve gedrag in je klas dus met een compliment.

Eerder verschenen in deze serie:
(1) Geven en ontvangen
(2) Negeren is vooruitzien
(3) De afleidingsmanoeuvre
(4) Wie zit waar?
(5) Ga na de les voor succes
(6) Hapklare brokken

Hoe vaak geef jij leerlingen een compliment tijdens de les? Doe je dit bewust? Of heb je nog een interessante aanvulling op deze tip? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.