Home Lesideeën

Klimaatverandering en Warme Truiendag

motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 3 februari 2012, 16:14
Co2

Op 10 februari is het Warme Truiendag, de jaarlijkse ‘verjaardag’ van het Kyoto-protocol. Een mooie aanleiding dus, om het milieubewustzijn van uw leerlingen te vergroten door middel van bijvoorbeeld een debat.

Dit lesidee biedt achtergrondinformatie, voorbeelden en verschillende werkwijzen om te debatteren over het klimaat. Laat uw leerlingen eerst warmlopen en organiseer in de aanloop naar het debat verschillende activiteiten. Er zijn tal van ideeën om van deze dag een spektakel te maken of juist op kleine schaal iets te doen om energie te besparen. Bijvoorbeeld door tijdens het debat een warme trui aan te trekken en de verwarming in de school een graadje lager te zetten. Of u kunt de schooltv-nieuwsdossiers gebruiken om leerlingen klaar te stomen voor Warme Truiendag. Hier kunt u nog een hele reeks suggesties vinden. Download vervolgens via deze link de (gratis) materialen en u kunt meteen aan de slag.

 Andere klimaatlessen vindt u op:

•             Climat challenge

•             Operation climate control

Jaren van discussie

Het Kyoto-protocol staat al jarenlang ter discussie: Zo heeft Canada zijn deelname aan het verdrag voortijdig opgezegd en zijn grote vervuilers als China en de Verenigde Staten niet eens aan het verdrag gebonden. Is het opstellen van het verdrag in eerste instantie wel een goed idee geweest? En hoe komt het dat het verdrag niet of nauwelijks wordt nageleefd? U merkt het al: het protocol kent voor- en tegenstanders. Een goede voedingsbodem voor discussie.

Kyoto-protocol

De uitstoot van broeikasgassen is een van de belangrijkste oorzaken van de opwarming van de aarde. In 1997 komen politici van over de hele wereld bijeen in Kyoto (Japan) om afspraken te maken over de uitstoot van broeikasgassen. Die afspraken behelzen het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen met gemiddeld 5,2 procent ten opzichte van 1990, in de periode van 2008 tot en met 2012.  Het protocol, dat op 16 februari 2005 officieel in werking is getreden, is een onderdeel van het Klimaatverdrag van de Verenigde Naties.

Met ieder deelnemend land wordt een reductiepercentage afgesproken: Dat percentage hangt af van de huidige uitstoot van CO2 en de economische kracht van het land. Zo moet Nederland zes procent minder CO2 uitstoten, België 7.5 procent en Europa als geheel staat volgens de afspraak garant voor acht procent.

Doelstellingen niet haalbaar

Al sinds de inwerkingtreding van het verdrag zijn wetenschappers van mening dat de doelstellingen niet haalbaar zijn. Daarom zou er op de Conference of Parties, dat in december 2009 in Kopenhagen plaatsvond, opnieuw gesproken worden over de toekomst van het Kyoto-protocol. Dezer conferentie is op niets uitgelopen en dus is er geen nieuw verdrag gesloten.

Download gratis het lesidee 'Klimaatverandering en Warme Truiendag'

 

Florina Blokland (www.edufloor.nl) & Albert Lubberink (www.tiptoptaal.nl)

Stuur dit artikel door | 5452 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

Patricia - Goede tip in deze koude dagen! Op de site van warme truien staat ook nog een mooi, hartverwarmend lied. Leuk om samen te zingen of onder een diapresentatie te zetten. Met deze link wtrns.fr/aDVrlipbkyqG1l kun je het lied downloaden.

REAGEER

img
Warme Truiendag

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Joek van Montfort - Van 12 tot 15 augustus vindt in Amsterdam een conferentie scratch2015ams.org plaats. Scratch staat zowel... 
Lees verder  arrow

Chantal - Een hele goede ontwikkeling! Veel van het bovenstaande passen we al toe op mijn school,... 
Lees verder  arrow

schulp - Ga er nou maar van uit dat het onderwijs er op lange termijn net zo... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
NMC Horizon 2015: belangrijkste trends in onderwijstechnologie
Eerder deze week publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2
Lees verder arrow
NMC Horizon 2015: de grootste uitdagingen in onderwijstechnologie
Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report:
Lees verder arrow
Orde in de klas vanaf de eerste dag schooldag
Ordeproblemen: iedere leraar heeft er weleens last van. Voor de ene leraar gaat het over een gevoel
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
76%
Nee, geen goed plan
 
24%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.