Home Lesideeën

Klimaatverandering en Warme Truiendag

motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 3 februari 2012, 16:14
Co2

Op 10 februari is het Warme Truiendag, de jaarlijkse ‘verjaardag’ van het Kyoto-protocol. Een mooie aanleiding dus, om het milieubewustzijn van uw leerlingen te vergroten door middel van bijvoorbeeld een debat.

Dit lesidee biedt achtergrondinformatie, voorbeelden en verschillende werkwijzen om te debatteren over het klimaat. Laat uw leerlingen eerst warmlopen en organiseer in de aanloop naar het debat verschillende activiteiten. Er zijn tal van ideeën om van deze dag een spektakel te maken of juist op kleine schaal iets te doen om energie te besparen. Bijvoorbeeld door tijdens het debat een warme trui aan te trekken en de verwarming in de school een graadje lager te zetten. Of u kunt de schooltv-nieuwsdossiers gebruiken om leerlingen klaar te stomen voor Warme Truiendag. Hier kunt u nog een hele reeks suggesties vinden. Download vervolgens via deze link de (gratis) materialen en u kunt meteen aan de slag.

 Andere klimaatlessen vindt u op:

•             Climat challenge

•             Operation climate control

Jaren van discussie

Het Kyoto-protocol staat al jarenlang ter discussie: Zo heeft Canada zijn deelname aan het verdrag voortijdig opgezegd en zijn grote vervuilers als China en de Verenigde Staten niet eens aan het verdrag gebonden. Is het opstellen van het verdrag in eerste instantie wel een goed idee geweest? En hoe komt het dat het verdrag niet of nauwelijks wordt nageleefd? U merkt het al: het protocol kent voor- en tegenstanders. Een goede voedingsbodem voor discussie.

Kyoto-protocol

De uitstoot van broeikasgassen is een van de belangrijkste oorzaken van de opwarming van de aarde. In 1997 komen politici van over de hele wereld bijeen in Kyoto (Japan) om afspraken te maken over de uitstoot van broeikasgassen. Die afspraken behelzen het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen met gemiddeld 5,2 procent ten opzichte van 1990, in de periode van 2008 tot en met 2012.  Het protocol, dat op 16 februari 2005 officieel in werking is getreden, is een onderdeel van het Klimaatverdrag van de Verenigde Naties.

Met ieder deelnemend land wordt een reductiepercentage afgesproken: Dat percentage hangt af van de huidige uitstoot van CO2 en de economische kracht van het land. Zo moet Nederland zes procent minder CO2 uitstoten, België 7.5 procent en Europa als geheel staat volgens de afspraak garant voor acht procent.

Doelstellingen niet haalbaar

Al sinds de inwerkingtreding van het verdrag zijn wetenschappers van mening dat de doelstellingen niet haalbaar zijn. Daarom zou er op de Conference of Parties, dat in december 2009 in Kopenhagen plaatsvond, opnieuw gesproken worden over de toekomst van het Kyoto-protocol. Dezer conferentie is op niets uitgelopen en dus is er geen nieuw verdrag gesloten.

Download gratis het lesidee 'Klimaatverandering en Warme Truiendag'

 

Florina Blokland (www.edufloor.nl) & Albert Lubberink (www.tiptoptaal.nl)

Stuur dit artikel door | 4888 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

Patricia - Goede tip in deze koude dagen! Op de site van warme truien staat ook nog een mooi, hartverwarmend lied. Leuk om samen te zingen of onder een diapresentatie te zetten. Met deze link wtrns.fr/aDVrlipbkyqG1l kun je het lied downloaden.

REAGEER

img
Warme Truiendag

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1
Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
39%
Leren op maat
 
26%
Device onafhankelijk leren
 
9%
Opbrengstgericht leren
 
13%
Geen van allen
 
13%