“Kennis delen zit in mijn onderwijsDNA”

1

Op 21 februari hebben de winnaars van The Game de OVM-Award 2017 in ontvangst mogen nemen op hun eigen school: Loes van Gemert op de Rooi Pannen en Dennis de Vink op de GSG Leo Vroman. Leer van deze ideeënaanjagers!

Op de Rooi Pannen komen regelmatig horecavakwedstrijden en prijswinnaars voor het voetlicht in een intern nieuwsbulletin. Maar nog niet over een onderwijskundige wedstrijd; The Game. De Rooi Pannen draagt het gepassioneerde onderwijsleven van Loes van Gemert uitgebreid uit:

 

  • Naast coach en docent economie is zij ambassadeur bij de Onderwijscoöperatie.
  • Ze deelt op haar eigen blog diverse ict-tools  om in lessen te gebruiken; vanuit eigen ervaringen en vanuit die van collega’s.
  • Ze ontwikkelt lesmateriaal zoals bijv. een vakoverstijgend bordspel gebaseerd op een ‘Triviant/30seconds’-quiz.
  • Ze ontwikkelt voor leerkrachten ‘Reflectiekaarten’ om onderling en met leerlingen/studenten in gesprek te komen.
  • Ze is vakoverstijgend actief in onderwijsgroepen op Facebook en beheert zelf de pagina ‘lesontwerp MBO docent’. Groepen waar zij actief in is zijn onder andere: mentor VO, Actief leren zonder cijfers, Leraar Nederlands. “Ik neem graag deel in groepen waar docenten elkaar inspireren en vooruit willen helpen.”

Loes wil nu eenmaal bijdragen aan aantrekkelijk onderwijs. “Ook voor studenten jaag ik die kennisdeling na. Ze krijgen lessen mediawijsheid. Ik begeleid ze met tools voor bijvoorbeeld presenteren met een filmpje met Imovie of Quik en Canva voor het creatiever opstellen van hun cv.”

De OVM-Award is gemaakt door Dennis Rietveld, master student Industrial Design Eindhoven


Dennis de Vink, docent Engels en bedenker van het oorspronkelijke idee van ‘Let’s Grow!’: “Ik test nu al een groot deel van de spellen bij mijn leerlingen. Ik ben één dag in de week vrijgeroosterd om het concept volledig uit te werken. Eind van dit schooljaar zal het klassenmanagement-onderdeel getest worden. Volgend jaar gaat het voor derdejaars in de praktijk ook echt ingezet worden.” Op dit moment is Dennis nog druk met het schrijven van de ‘Can do’-opdrachten voor B1 en B2. De basis van A2 is al klaar. “Ik wil ook blijven ontwikkelen. Want Loes heeft bij The Game het ‘samenwerken in opdrachten’ veel nadrukkelijker gemaakt in ‘Let’s Grow!’. Ook is afgelopen week de avatar (beanstalk) letterlijk uitgegroeid van item dat enkel groei weerspiegelt tot een extra spel-tool om taal mee te leren. En de vakgroep Frans wil het ook gaan inzetten. Ik heb ervaren dat een wedstrijd als The Game extra stimuleert om mooie ideeën over onderwijs uit te denken en te delen. Ik blijf dus graag in contact met innovatieve collega’s.”

Hans Prins, senior business developer en initiator van The Game sluit af “Natuurlijk blijft innovatie en onderwijsvernieuwing voor Malmberg hoog op de agenda staan. Op vele verschillende manieren. We blijven inzetten op samen innoveren met docenten en leerlingen.”

Hoe blijf jij het liefst in contact met innovatieve collega’s van andere scholen? En hoe vaak blijf je dan in contact? Geef hieronder je reactie. We helpen jou en andere innovatieve docenten graag verder.

Meer informatie:

De toekomstklas
De finale ideeën
Let’s Grow! winnaar The Game

 

 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER