Home Artikelen

Kamerverkiezingen 2010

projectonderwijs | dinsdag 25 mei 2010, 00:57
Afbeelding 80

Over ruim twee weken zijn de Tweedekamerverkiezingen. Het aantal websites over de verkiezingen is groter dan ooit, het lesmateriaal is divers. De overheid heeft flink geïnvesteerd in het voorlichten van de toekomstige kiezer maar of al dat materiaal ook gebruikt zal worden vraag ik me af.

 

Wat is dat eigenlijk, die Tweede Kamer? Daar begint u natuurlijk mee. Voor de bovenbouw van havo en vwo is de site van de Tweede Kamer toegankelijk genoeg. Aldaar is onder de tab ‘Hoe werkt het?’ veel te vinden aan kennis die je nodig hebt voor 9 juni: over de geschiedenis van de Tweede Kamer, over onze parlementaire democratie en over de verkiezingen en de kabinetformatie (en nog veel meer).

 

 

Je hebt dan nog geen lesmateriaal, daarvoor moet je naar de pagina ‘De Tweede Kamer voor het onderwijs’. Op die pagina klik je dan weer door naar ‘De Derde Kamer der Staten-Generaal’ en dat is duidelijk een site voor leerlingen. Voor welke leerlingen is helaas niet direct helder, er is sprake van een koffertje voor groep 7 en 8 en er zijn een paar eenvoudige games (memory en een puzzel) die weinig om het lijf hebben. Er is een kalender met een volstrekt onduidelijk doel, een poll die ‘Debat’ heet, wat termen en begrippen die ‘Dossiers’ heten. Er staat hier en daar een plaatje maar het is vooral veel tekst. Na wat zoeken vind ik een link naar ‘Verkiezingen’. Achter die link weer heel veel tekst, geordend op onderwerpen die een beetje lukraak gekozen lijken en in een even lukrake volgorde staan, met links naar nog meer tekst. Voor welke leerlingen dit geschikt is weet ik niet, ik vind het allemaal nogal saai en niet tot de verbeelding spreken.

 

Terugkijken naar de vorige verkiezingen is ook een mogelijke voorbereiding, het kan op de site van Parlement en Politiek van het Parlementair Documentatie Centrum van de Universiteit Leiden. Ook weer veel tekst en weinig muziek helaas maar goed, de site lijkt ook niet voor het onderwijs bedoeld.

 

Dan gaan we maar wat doen, bijvoorbeeld: meedoen met de scholierenverkiezingen, een project van het Instituut voor Publiek en Politiek (IPP). Van maandag 7 juni 8:00 tot dinsdag 8 juni 16:00 zullen middelbare scholieren en mbo-leerlingen hun stem uitbrengen. Er zijn al meer dan 130.000 leerlingen aangemeld. Deelname is gratis. Aanmelden kan nog tot 4 juni!

 

Ook op de site van het Instituut voor Publiek en Politiek: het lesboek ‘Ook jij mag meebeslissen’ voor mensen met een verstandelijke beperking. Een heel eenvoudige strip over politiek, democratie en verkiezingen. Een abstract begrip als ‘politiek’ wordt kort en toch duidelijk uitgelegd. Voor een grotere doelgroep geschikt.  

 

Het IPP heeft verkiezingskranten gemaakt voor verschillende doelgroepen, die (tegen betaling) te bestellen zijn. Het IPP heeft een hele lijst met educatieve materialen en websites ontwikkeld waaronder een stemexamen (‘Ben jij klaar om te stemmen?’), een partijenwijzer (‘Wat voor maatschappij wil jij?), een site met een tentoonstelling van verkiezingsaffiches vanaf 1918 (de posters van 2010 vind je hier) en verschillende stemwijzers. Daarover straks meer.

 

Ook de Haagse Tribune is een project van IPP. Met de Haagse Tribune worden groepen leerlingen wegwijs gemaakt in politiek, democratie en rechtsstaat, door een dagprogramma te volgen in en rond het Binnenhof. In september 2010 gaat de Haagse Tribune op in het Huis voor Democratie en Rechtsstaat. Misschien kan dat Huis een beetje lijn aanbrengen in de hoeveelheid sites, lesmateriaal en informatie want mij duizelt het inmiddels. Een tip voor de bewoners van het nieuwe Huis: graag een beetje inrichten naar leeftijd en schoolsoort en ook wat beeldender graag.

 

Waren er bij de vorige Kamerverkiezingen ook zoveel stemwijzers? Het wemelt ervan. En je krijgt overal een andere uitslag natuurlijk. Leuk voor leerlingen om mee aan de slag te gaan en eens goed te discussiëren over de waarde van de stemwijzer. Op de site van IPP staan er al vier: De Stemwijzer, de al genoemde partijenwijzer, de stemmentracker waarmee je jouw voorkeuren kunt leggen naast het stemgedrag van Tweedekamerfracties, en een programvergelijking  die deze week online gaat. Daarnaast is er dit jaar ook een Groene kieswijzer die is gemaakt door Natuur en Milieu, De12Landschappen, Greenpeace, Milieudefensie, Natuurmonumenten, Vogelbescherming en WNF.

 

Greenpeace heeft een soort programmavergelijking gemaakt die het goed zal doen bij leerlingen: 'de Nederlandse politiek met de billen bloot'. Wie Jan-Peter en Femke in heur onderbroek wil zien staan, of zelfs zonder, haaste zich naar de site. Het leidt wel een beetje af van het groene beleid waarvoor de site aandacht vraagt. Ook Natuurmonumenten reikt de hand bij kiesproblemen op 'Stem Met Je Groene Hart' waar een uitgebreide vergelijking staat van groene beloften en waarmakingen.

 

Ten slotte hebben twee studenten Toegepaste Psychologie aan de Hanzehogeschool te Groningen voor jongeren een stemwijzer gemaakt: 'Welke Partij past bij mij?' Bij iedere vraag staat een knop met toelichting op het onderwerp.

 

Ik benieuwd wat u met uw klassen gaat doen. Een leuke les of goed project over de verkiezingen kunt u deze week nog insturen om te plaatsen in de serie DOE MEE.   

 


Corinne Nederlof (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 15140 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

Commentator - Onrust. Grotendeels mee eens. Maar wat mij stoorde is die "dikverdienende VVD-directeur". Op het niveau van organisaties buiten het bedrijfsleven zijn er veel meer dikverdienende PVDA directeuren die uit belastingen worden betaald. En als zij het verdienen gun ik ze dit ook, net als ik de VVD directeur die met inzet en durf in het bedrijfsleven werkt, zijn zelfverdiende beloning gun. Kinnesinne?

Onrust - Wat een Blamage is de Groene Kieswijzer. De meest duurzame en milieu en natuurbewuste partijen, de nieuwe partijen zoals Heel Nederland, MenS, Nieuw Nederland, Lijst 1, worden door deze Kieswijzer stelselmatig genegeerd. De ondersteunende organisaties gebruiken o.a. als argument dat de nieuwe partijen te laat waren en aanpassing niet wenselijk is omdat dan de statistieken niet meer kloppen. Ergo de statistieken vinden ze belangrijker dan het beste milieu en natuurbeleid. Schokkend. Ze hebben vast een dikverdienende VVD directeur.

Corinne - En Trouw www.trouw.nl/ presenteert naast haar eigen Kieskompas vandaag ook Kieskompas visueel 2010, voor analfabeten: www.kieskompas.nl/v/visueel/

Corinne - Ik vond vanmorgen nog STANN (Stem Advies Nieuwe Nederlanders) van de stichting Maroc.NL: www.stemadvies.info/index.php . In de aanloop naar de landelijke verkiezingen van 9 juni heeft Maroc.NL STANN opgezet met als doel het informeren van 'Nieuwe Nederlanders', en iedereen die geïnteresseerd is in de standpunten van politieke partijen vanuit het perspectief van 'Nieuwe Nederlanders'.

REAGEER

img
blote lijsttrekkers2

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

dr henk witteman - Ongelooflijk zoveel lezers 
Lees verder  arrow

Stefan van der Weide - Er zijn vele apps, zowel gratis als betaald. Hier een overzicht: http://www.stefanvanderweide.nl/2013/02/flipping-the-class-overzicht-van-screencast-software/ 
Lees verder  arrow

Jaap Bleekveld Student leraar wiskunde - Het benoemen van een ideale les in 6 + toets 7 vind ik zeer oppervlakkig.... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
De 5 meest populaire TED-Ed lessen
TED-Ed, het educatieve platform van TED, bestaat inmiddels al een aantal jaar. Met dit platform spee
Lees verder arrow
NMC Horizon: 6 trends op het gebied van onderwijs en technologie
Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edi
Lees verder arrow
Leraren Leren als Gelijken: Wat werkt?
Docenten die op gelijke basis met en van elkaar leren: Welke factoren zijn daarbij van invloed? En w
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
33%
Leren op maat
 
43%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
5%
Geen van allen
 
13%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

TED-Ed: Heel veel korte filmpjes en volop inspiratie als voorbereiding op het nieuwe schooljaar.