Home Artikelen

Met hetzelfde gemak...

jongerencultuur | woensdag 17 november 2010, 15:54
sustainability


Hoe kunnen docenten jongeren betrekken bij het onderwerp duurzaamheid? Deze vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Uit onderzoek van Natuur- en Milieueducatie (NME) is naar voren gekomen dat jongeren tussen de 12 en 18 jaar afwijkende meningen hebben over duurzaamheid.

 

 

 

 

Ondanks deze grote verscheidenheid aan opvattingen, hebben jongeren wel één ding gemeen: ze willen graag een bijdrage leveren aan een beter milieu, maar willen niet dat dit te veel moeite kost.

 

Lekker lang douchen
Jongeren zijn goed op de hoogte van de maatregelen die ze kunnen treffen voor een schoner milieu, bijvoorbeeld door afval te scheiden en energie te besparen. Ze voelen zich betrokken bij milieuproblemen en maken zich er zorgen over, maar ze hebben toch een machteloos gevoel. Ook mag duurzaam bezig zijn voor hen niet ten koste gaan van hun genot: ze willen hun lange douche niet opgeven om water te besparen. Jongeren zijn ook niet bereid om meer geld uit te geven aan duurzame producten, zoals oplaadbare batterijen en biologische kleding.

 

Niet over één kam te scheren
Bij het onderzoek is gebruikgemaakt van het al bestaande YoungMentality-model, waarbij jongeren in worden gedeeld in zes groepen. Door jongeren specifiek te vragen naar het thema 'duurzaamheid' is een nieuw model ontstaan, waaruit naar voren is gekomen dat elk type jongere anders denkt over het onderwerp duurzaamheid, er andere dingen over wil leren en op een andere manier benaderd wil worden.

 

Interessant: technische snufjes
Over het algemeen zijn jongeren eerder gericht op (technologische) oplossingen voor de heersende milieuproblemen dan op de problemen zelf. Het liefst komen ze meer te weten over de nieuwste uitvindingen die ons kunnen helpen een positieve bijdrage te leveren aan het milieu. De manier waarop ze hier het liefst over zouden willen leren is door middel van beeldmateriaal (bijvoorbeeld natuurdocumentaires). Ze vinden het ook fijn en leerzaam om zelf actief aan de slag te gaan om iets aan het milieu bij te dragen.

 

Trendport, 2010

 

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 11775 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

poep - moet je wel doen

REAGEER

img
YoungMentalityDuurzaamheid4

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

marika ortmans - Ik vraag of de staatssecretaris aandacht wil geven aan duurzaamheid ook in het onderwijs ...... 
Lees verder  arrow

Evelien Nijeboer - Welke vaardigheden moeten kinderen hebben? Welke vaardigheden willen wij dat ze heben? Ik vind allebei... 
Lees verder  arrow

Katja Korver - Geef docenten weer de kans om creatief te kunnen zijn door minder neventaken op te... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Verboden om je vinger op te steken
Het is dinsdagochtend het tweede uur. De leerlingen van mijn 4havo klas hebben thuis één van mijn
Lees verder arrow
#onderwijs2032: Stelt de staatssecretaris de juiste vraag?
Wat moeten kinderen leren op school zodat ze klaar zijn voor hun toekomst? Met die vraag opende staa
Lees verder arrow
Leeromgeving van invloed op motivatie leerlingen
De leeromgeving is van invloed op de motivatie van leerlingen voor school. Maar hoe zit dat eigenlij
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
34%
Leren op maat
 
42%
Device onafhankelijk leren
 
4%
Opbrengstgericht leren
 
6%
Geen van allen
 
13%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

TED-Ed: Heel veel korte filmpjes en volop inspiratie als voorbereiding op het nieuwe schooljaar.