Home Artikelen

Met hetzelfde gemak...

jongerencultuur | woensdag 17 november 2010, 15:54
sustainability


Hoe kunnen docenten jongeren betrekken bij het onderwerp duurzaamheid? Deze vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Uit onderzoek van Natuur- en Milieueducatie (NME) is naar voren gekomen dat jongeren tussen de 12 en 18 jaar afwijkende meningen hebben over duurzaamheid.

 

 

 

 

Ondanks deze grote verscheidenheid aan opvattingen, hebben jongeren wel één ding gemeen: ze willen graag een bijdrage leveren aan een beter milieu, maar willen niet dat dit te veel moeite kost.

 

Lekker lang douchen
Jongeren zijn goed op de hoogte van de maatregelen die ze kunnen treffen voor een schoner milieu, bijvoorbeeld door afval te scheiden en energie te besparen. Ze voelen zich betrokken bij milieuproblemen en maken zich er zorgen over, maar ze hebben toch een machteloos gevoel. Ook mag duurzaam bezig zijn voor hen niet ten koste gaan van hun genot: ze willen hun lange douche niet opgeven om water te besparen. Jongeren zijn ook niet bereid om meer geld uit te geven aan duurzame producten, zoals oplaadbare batterijen en biologische kleding.

 

Niet over één kam te scheren
Bij het onderzoek is gebruikgemaakt van het al bestaande YoungMentality-model, waarbij jongeren in worden gedeeld in zes groepen. Door jongeren specifiek te vragen naar het thema 'duurzaamheid' is een nieuw model ontstaan, waaruit naar voren is gekomen dat elk type jongere anders denkt over het onderwerp duurzaamheid, er andere dingen over wil leren en op een andere manier benaderd wil worden.

 

Interessant: technische snufjes
Over het algemeen zijn jongeren eerder gericht op (technologische) oplossingen voor de heersende milieuproblemen dan op de problemen zelf. Het liefst komen ze meer te weten over de nieuwste uitvindingen die ons kunnen helpen een positieve bijdrage te leveren aan het milieu. De manier waarop ze hier het liefst over zouden willen leren is door middel van beeldmateriaal (bijvoorbeeld natuurdocumentaires). Ze vinden het ook fijn en leerzaam om zelf actief aan de slag te gaan om iets aan het milieu bij te dragen.

 

Trendport, 2010

 

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 11044 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

poep - moet je wel doen

REAGEER

img
YoungMentalityDuurzaamheid4

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Sasja Saptenno  - Mooi initiatief, ik doe graag mee. Ssaptenno@deltion.nl 
Lees verder  arrow

Karel van Wijngaarden - Het ondernemerschap mag inderdaad wel wat meer gepromoot worden al wordt op dit moment de... 
Lees verder  arrow

Huiswerkbegeleiders/Bijlesdocenten gezocht! - Huiswerkbegeleiders/bijlesdocenten gezocht: www.educause.nl 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma
Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraini
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
21%
3-5
 
34%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%