Home Artikelen

Met hetzelfde gemak...

jongerencultuur | woensdag 17 november 2010, 15:54
sustainability


Hoe kunnen docenten jongeren betrekken bij het onderwerp duurzaamheid? Deze vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Uit onderzoek van Natuur- en Milieueducatie (NME) is naar voren gekomen dat jongeren tussen de 12 en 18 jaar afwijkende meningen hebben over duurzaamheid.

 

 

 

 

Ondanks deze grote verscheidenheid aan opvattingen, hebben jongeren wel één ding gemeen: ze willen graag een bijdrage leveren aan een beter milieu, maar willen niet dat dit te veel moeite kost.

 

Lekker lang douchen
Jongeren zijn goed op de hoogte van de maatregelen die ze kunnen treffen voor een schoner milieu, bijvoorbeeld door afval te scheiden en energie te besparen. Ze voelen zich betrokken bij milieuproblemen en maken zich er zorgen over, maar ze hebben toch een machteloos gevoel. Ook mag duurzaam bezig zijn voor hen niet ten koste gaan van hun genot: ze willen hun lange douche niet opgeven om water te besparen. Jongeren zijn ook niet bereid om meer geld uit te geven aan duurzame producten, zoals oplaadbare batterijen en biologische kleding.

 

Niet over één kam te scheren
Bij het onderzoek is gebruikgemaakt van het al bestaande YoungMentality-model, waarbij jongeren in worden gedeeld in zes groepen. Door jongeren specifiek te vragen naar het thema 'duurzaamheid' is een nieuw model ontstaan, waaruit naar voren is gekomen dat elk type jongere anders denkt over het onderwerp duurzaamheid, er andere dingen over wil leren en op een andere manier benaderd wil worden.

 

Interessant: technische snufjes
Over het algemeen zijn jongeren eerder gericht op (technologische) oplossingen voor de heersende milieuproblemen dan op de problemen zelf. Het liefst komen ze meer te weten over de nieuwste uitvindingen die ons kunnen helpen een positieve bijdrage te leveren aan het milieu. De manier waarop ze hier het liefst over zouden willen leren is door middel van beeldmateriaal (bijvoorbeeld natuurdocumentaires). Ze vinden het ook fijn en leerzaam om zelf actief aan de slag te gaan om iets aan het milieu bij te dragen.

 

Trendport, 2010

 

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 12174 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

poep - moet je wel doen

REAGEER

img
YoungMentalityDuurzaamheid4

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Emily - everybody because car insurance in Ann Arbor, MI breaking down insurance carriers life insurance quotes planning hired... 
Lees verder  arrow

Allayna - things [url=http://lifeinsurancequotesnet.top]life insurance rates[/url] should definitely smoke [url=http://cheapcarinsurancezip.top]insurance quotes car[/url] things treat [url=http://viagramain.xyz]viagra[/url] men begin... 
Lees verder  arrow

Thep Wismans - Via en van Tjeu Seeverens: Dankzij grote inzet van Egid van Houtem hebben we als... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips april 2015
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Zitten, zitten en nog meer zitten
Steeds meer onderzoeken laten zien dat zitten niet goed voor de mens is. Hoe kan het dan dat we leer
Lees verder arrow
TEDxAmsterdamED 2015: de highlights op een rijtje
Vorige week stond Theater Amsterdam in het teken van TEDxAmsterdamED 2015: hét event voor een flink
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
73%
Nee, geen goed plan
 
28%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.