Home » Je bent jong en onzeker

Je bent jong en onzeker

Wist u dat de start van het nieuwe schooljaar voor veel meisjes een nachtmerrie is? Een onderzoek van drie jaar geleden door het merk Dove gaf aan dat 22% van de Nederlandse meisjes liever niet naar school wil vanwege de ontevredenheid over hun uiterlijk.
We weten allemaal dat media daar een belangrijke rol in spelen. Met name bladen hebben de afgelopen decennia het beeld van de vrouw en haar uiterlijke kenmerken behoorlijk doen veranderen. Maar wat is de rol van internet daarin geweest? En kan internet weer helpen dit beeld recht te zetten?


Het was 8 jaar geleden dat Dove met de campagne ‘tijd voor echte schoonheid’ voor het eerst ‘normale’ vrouwen in hun campagne toeliet. Met een confronterend filmpje
maakten ze vrouwen, maar vooral ook jonge meisjes, bewust van het feit dat wat ze zien vaak niet echt is. Wat betreft vrouwen in reclames dan. Dove heeft de campagne de afgelopen jaren verder doorontwikkeld en zich vooral online gericht op meisjes van 11 tot 15 jaar. Niet alleen via hun eigen site, maar ook via jongerenplatforms zoals Facebook. Waarbij workshops en lesmateriaal onder de noemer BodyTalk inspelen op ‘zelfwaardering’. Om een indruk te krijgen van dit materiaal, kunt u het werkboek (zowel voor meisjes als jongens) downloaden.


Inspelend op deze ontwikkeling vind ik de docu ‘Beperkt Houdbaar’ nog steeds erg goed. Een korte film waarbij de 34-jarige Sunny Bergman bang is om binnenkort niet meer aantrekkelijk te worden bevonden. Terwijl ze zich kwaad maakt om het feit dat vrouwen zich continu bekommeren over hun uiterlijk. Mede ingegeven door de media waarbij vrouwen na hun 35ste eigenlijk niet langer meer houdbaar zijn. Check hier maar even
. Op dit moment is het overigens in Nederland mogelijk om al vanaf je 16e iets aan je lichaam te laten doen.


Negatieve zelfwaardering kan leiden tot depressieve gevoelens. Er is dan niet alleen sprake van een lage zelfwaardering, maar een persoon met depressieve gevoelens ziet ook de toekomst somber in en ziet alles als nutteloos. In onderzoek komt naar voren dat zo’n 60% van de tienermeiden last heeft van depressieve stemmingen.
 

In de eerste tienerjaren (11-14 jaar) speelt de peergroup een grote rol in de zelfwaardering van de tiener, terwijl vanaf het 15e levensjaar intieme relaties (met een hartsvriendin of verkering met een jongen) die rol gaan overnemen. Op dat moment is zo’n relatie de plek waar het meisje zelfwaardering opbouwt.


Zelf vind ik het erg goed dat merken zoals Dove zich ‘bekommeren’ om deze relatief kwetsbare groep. Ook al zit hier commercie achter, jongeren prikken hierdoor heen en als een merk relevante content biedt dan nemen ze dit aan/over. Op internet wordt er veel gesproken over zelfwaardering bij meisjes. Niet alleen in blogs zoals bijvoorbeeld “
hulpmix, maar ook via speciale sites.


Aan de hand van testjes kunnen jongeren zelf ontdekken hoe zij in hun vel zitten. Een site als “zwaarwe
er” gaat in op het verschil tussen dipje of depressie. Waarbij zij inhaken op bijvoorbeeld ‘een keer geen zin hebben in school’. Een initiatief van Korrelatie, die soortgelijk is aan de jongerensite “gripopjedip“.


Een andere site die jongeren goed op weg wil helpen is “question-zone
waarbij brugklassers hun twijfels over hun nieuwe school, hun nieuwe omgeving, nieuwe klasgenoten en leraren met peers kunnen bespreken via chat, mail of telefoon. WIl je niet direct met een hulpverlener in contact komen, maar voel je je toch niet zo lekker en gestrest dan kun je bijvoorbeeld zelf een test doen. 


Nieuwe media zoals internet kunnen het zelfbeeld van jongeren enorm dwarsbomen. Met name via chat, waarbij jongeren verschrikkelijke teksten naar hun hoofd geslingerd kunnen krijgen van klasgenootjes die het niet in hun gezicht durven te zeggen. Internet is laagdrempelig en vandaag de dag zal een kind letterlijk een dikkere huid moeten hebben voor alles wat op hun afkomt via internet.


Aan de andere kant kan internet ook het beeld van de eendimensionale media relativeren door meer interactie aan te gaan. Tussen jongeren onderling, maar ook met peers. Zelf vind ik dat scholen (= peers) hierin ook een rol moeten spelen, met name voor jongeren van 11 tot 14 jaar (zie voorbeeld). En dan niet alleen in de klas, maar ook op internet door zich aan de sluiten bij verschillende sites en ervaringen weer te delen  tijdens een les. Zelfwaardering lijkt misschien niet het eerste waar je aan denkt bij een school, maar bij educatie hoort ook het begeleiden van jongeren. En daar hoort het geven van zelfvertrouwen wel bij.
 


Heeft uw school een programma ‘zelfwaardering’ in de klas of online, laat het dan hier op deze blog andere docenten weten.
 

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.