Home » IPON 2013: Top 5 workshops en presentaties

IPON 2013: Top 5 workshops en presentaties

Op woensdag 10 en donderdag 11 april 2013 vindt in de Jaarbeurs Utrecht de zesde editie van IPON plaats: de beurs voor iedereen die bij het onderwijs betrokken is en op de hoogte wil blijven van onderwijs en ICT. Ook dit jaar staat er weer een flink aantal keynotes, workshops en presentaties op het programma. In dit artikel de top 5 van Onderwijs van Morgen.

1. Keynote Claire Boonstra: Operation Education?

Tijdens deze keynote vertelt Claire Boonstra waarom het belangrijk en ook al mogelijk is, om de ontwikkeling van talenten voorop te stellen, zodat iedereen zich kan voorbereiden op het leveren van een waardevolle bijdrage aan de snel veranderende en uitdagende wereld van vandaag en morgen.

2. Workshop: Hoe mediawijs zijn uw leerlingen?

Voor jongeren zijn internet en nieuwe media vanzelfsprekend. De digitale mogelijkheden zijn onbegrensd, maar zo ook de risico’s. Wat hebben sociale media uw leerlingen te bieden? Hoe maakt u uw leerlingen bewust van o.a. misbruik van persoonsgegevens, cybercriminaliteit en digitaal pesten? Hans Nguyen van Uitgeverij Instruct zal antwoord geven op deze en meer vragen op het gebied van mediawijsheid.

3. Workshop: Wat is voor een school-omgeving belangrijk
om BYOD succesvol te maken, op een veilige en beheersbare manier?

Hans Willem Verwoerd (Lantech BV) zal met deze presentatie ingaan op de volgende vragen: Hoe ga ik om met het groeiend aantal mobiele devices binnen de organisatie?
Hoe voorkom ik dat informatie op straat ligt bij verlies van een device?
Welke devices hebben we überhaupt in beheer en waar bevinden deze zich?
Welke apps willen we wel en niet toestaan. Hoe regelen we dat?

Het zijn maar enkele vragen waar u wellicht mee worstelt en Verwoerd het antwoord op heeft.

4. Keynote Michel van Ast: Leren innoveren

Er is veel evidentie dat technologie onderwijs efficiënter, effectiever en betekenisvoller maakt. Hang een digibord in ieder lokaal, rust iedere docent en leerling uit met een ‘device’ en klaar ben je! Hoewel… Op veel scholen blijkt het niet zo eenvoudig. Hoe kun je technologie voor je laten werken? Of beter: voor je leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat niet jij maar je leerlingen aan het einde van de les het zweet op de rug hebben staan? Dat is de vraag die in deze lezing van Michel van Ast staat.

5.  Workshop: Uw visie op social media: welke 21st Century Skills zijn belangrijk voor u?

Waar begin je als school met social media? Sommige scholen gaan op de bonnefooi op reis en zien wel wat ze tegenkomen. Andere scholen beginnen met een visie en vergeten op reis te gaan. Het Klavertje 4-model is een praktisch hulpmiddel om sociale media in het onderwijs een structurele plek te geven op het gebied van didactiek, ouderbetrokkenheid, mediawijsheid en profilering. Hoe vindt u aansluiting tussen strategisch beleid van de school en toepassing social media? Hoe organiseert u draagvlak binnen de school voor vernieuwing met social media? Hoe zorgt u ervoor dat vernieuwing met social media ook echt structureel geborgd wordt? Door Marcel Kesselring.

Het complete programma en meer informatie vindt u op website van IPON. Weet u al welke workshops u bij gaat wonen?

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.