Home Artikelen

Inspirerende TED-Talks voor docenten

motivatie | internationaal onderwijs | woensdag 30 april 2014, 13:11
Schermafbeelding 2014 04 30 om 13.16.13

Op de onderwijsblog TeachThought kwamen we deze lijst met 50 inspirerende TED-talks voor docenten tegen. En inderdaad, er zitten de nodige pareltjes tussen. Omdat de meivakantie ook hier op de redactie een rustige periode is, hebben we de tijd genomen om de voor ons drie meest inspirerende talks te selecteren. Maar we zijn ook benieuwd naar jouw favorieten. Deel je die met ons?

1. The 100.000 student classroom
In het najaar van 2011 gaf de toonaangevende Amerikaanse informaticus en directeur van de R&D-afdeling van Google, Peter Norvig, les op Stanford University over kunstmatige intelligentie. Met zo’n 175 studenten voor zich vroeg Norvig zich af, of de manier waarop hij zijn lessen vormgeeft niet beter kon. Met dat in gedachten ontwikkelde hij een interactieve MOOC, die gelijk of beter in kwaliteit zou moeten zijn dan zijn colleges op Stanford. Al gauw schreven meer dan 160.000 studenten van over de hele wereld zich in. En dat terwijl het lesprogramma nog niet eens klaar was. In deze video legt Norvig met de nodige humor uit wat de bouwstenen van zijn online leerprogramma zijn en hoe een MOOC volgens hem het beste tot zijn recht komt.

2. How to learn? From mistakes
Diana Laufenberg geeft les in Amerikaanse geschiedenis aan de Science Leadership Academy in Philadelphia: een school waar de zogeheten 21st Century Skills centraal staan door middel van projectgedreven onderwijs met een focus op wetenschap, technologie, wiskunde en ondernemerschap. Volgens Laufenberg moeten leerlingen leren te falen als essentieel onderdeel van het leerproces. Door leerlingen er op uit te laten gaan om hun eigen leerproces vorm te geven, wijkt Laufenberg af van het traditionele idee dat leerlingen naar school moeten komen om informatie te krijgen. Ervaringsgericht leren en het omarmen van falen zijn volgens Laufenberg de sleutel tot succesvol onderwijs.

3. Education innovation in the slums
Waar zou jij zoeken naar de toekomst van het onderwijs? Met die vraag ging Charles Leadbeater, innovatieconsultant en onderzoeker bij de Britse denktank Demos, op zoek naar radicale innovaties in het onderwijs. En in plaats van naar landen als Finland te kijken, besloot hij het anders te doen. Want, zo stelt Leadbeater, meestal ontstaat radicale innovatie daar waar de nood hoog is en de middelen ontoereikend zijn om traditionele oplossingen te laten werken. Zijn zoektocht bracht hem naar een favela in Rio en de grootste sloppenwijk van Oost-Afrika. In deze talk deelt Leadbeater de lessen die hij op die plekken leerde en hoe hij radicale innovatie binnen het Westerse onderwijs voor zich ziet.

Wat is jouw favoriete TED-talk op het gebied van onderwijs? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 10681 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

Marike Ketelaars - Mijn favoriete TED-talks gerelateerd aan onderwijs: The best Stats you have ever seen! By Hans Rosling! youtu.be/usdJgEwMinM Science is for everyone, kids included! By Beau Lotto and Amy O'Toole youtu.be/0g2WE1qXiKM Niet alleen inhoudelijk, maar ook de visie erachter is simpelweg briljant! Must See!!

REAGEER

img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

E. Houtkoop - De kennis en vaardigheden op het gebied van toetsen zijn onderbelicht in de lerarenopleiding. Dit... 
Lees verder  arrow

Alderik - http://alderikvisser.blogspot.nl/2014/09/de-kitsch-van-het-kantelen.html?m=1 
Lees verder  arrow

Hanna snoeren - ik maak gebruik van Listr een echte aanrader! Wij maken hier erg veel gebruik van.... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
SLO: Quickscans 21e eeuwse vaardigheden
Kritisch denken, samenwerken en digitale geletterdheid. Kent u alle 21e eeuwse vaardigheden? Hoe kom
Lees verder arrow
Zo maakt u van onderzoekend leren een succeservaring
Onderzoekend leren is een actieve leervorm waarbij leerlingen kennis en vaardigheden verwerven door
Lees verder arrow
(Filmpje maken + filmpje kijken) x (oud + jong) = efficiënter leren
De meeste docenten maken geregeld gebruik van video: om de les aan te kleden, een onderwerp nog eens
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
37%
Leren op maat
 
40%
Device onafhankelijk leren
 
4%
Opbrengstgericht leren
 
6%
Geen van allen
 
13%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

De rol van docenten bij gepersonaliseerd leren