Home Artikelen

Iedere docent aan de Blikkie

social media in het onderwijs | woensdag 24 november 2010, 11:35
Blikkiesklein

Gisteren las ik een artikel op FrankWatching over de inzet van social media bij onderwijsinstellingen. Een verslag van een roundtable over de interne inzet van social media in het onderwijs, georganiseerd door RapidCircle.

 

 

 

 

 

In dit artikel wordt vermeld dat bijna elke onderwijsinstelling wel een elektronische leer- of werkomgeving gebruikt. Zo’n systeem biedt ontzettend veel mogelijkheden op het gebied van kennisdeling, inspiratie, samenwerken, co-creatie etc. Opvallend is dat zo’n ELO echter voor 80% alleen maar gebruikt wordt voor fileshare. Het gaat daarbij overigens met name over de Hogescholen, niet over het voortgezet onderwijs.

Blog+Wiki=Bliki
Nieuw voor mij in dit artikel waren de “Blikkies”. Een combinatie tussen blogs en Wiki’s. Beide lenen zich uitstekend om op een laagdrempelige manier jezelf of je ideeën en werkzaamheden te presenteren aan publiek. Blikkies worden daarom ook steeds vaker gebruikt in het onderwijs. De tool biedt een weblog en wiki in één. Het begrip Bliki was ooit al door Wiki-uitvinder Ward Cunningham benoemd, maar die heeft er nooit een vervolg aan gegeven.

 

Competentiewiki's
Gerben Mesman
en Arne Horst (een van de sprekers tijdens de roundtable) hebben de Bliki nog een stap verder gebracht, speciaal voor het onderwijs. Zij noemen het Competentiewiki’s; een hulpmiddel voor het verwerven van competenties en voor het plannen en uitvoeren van studietaken. Proces en begeleiding staan centraal, zowel door een docent en desgewenst ook via intervisie door medestudenten. In de Wiki’s worden de resultaten vastgelegd. Meestal is een competentiematrix van de opleiding het uitgangspunt. Vanuit de Blog kunnen competenties uit Wiki worden gekoppeld en vice versa.

ePortfolio
Het doel van een Bliki is volgens de site van het Ruud de Moor Centrum het neerzetten van een laagdrempelig systeem om een portfolio digitaal bij te houden. Begeleiders kunnen de vorderingen bijhouden. Gebruikers houden overzicht over hun verworven en nog te verwerven competenties. Er is ruimte en tijd om in discussie te gaan, tussen begeleider en gebruiker, maar ook tussen gebruikers onderling.

HTRO InHolland maakt inmiddels al gebruik van de Blikkies, zie ook de post van Arne Horst. De vraag is natuurlijk of zo'n systeem ook interessant is voor het voortgezet onderwijs. Een nadeel kan zijn dat de Bliki initeel gemaakt is in Sharepoint, een duur pakket van Microsoft dat niet iedere school kan aanschaffen. Maar natuurlijk is het zo na te maken in Open Source. Het gaat hier immers om het principe en de methodiek.

Vindt u dit soort systemen interessant of klinkt het nog allemaal als toekomstmuziek? Gebruikt iemand Blikkies of een ander soortgelijk systeem? Laat het ons weten en deel uw ervaringen met andere docenten.

Stuur dit artikel door | 12060 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Jwyhkwdk - , casino bonus, =OOO, 
Lees verder  arrow

Janneke - Bedankt voor deze goede tips! En @Juf Janny: "En die valide en betrouwbare is" klopt... 
Lees verder  arrow

eetsjvie - Dat het pesten stopt na het 15e jaar lijkt me wel erg kort door de... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma
Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraini
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
21%
3-5
 
34%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%