Home Artikelen

Hoe u start met sociale media in de klas

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 24 januari 2013, 08:57
Social Media Classroom

Door sociale media zijn de leerlingen van nu slimmer, mondiger en beter geïnformeerd. Er is een stroom van constante interactie ontstaan. Tussen leerlingen, maar ook tussen leerling en docent. Het is geen geheim dat leerlingen voorlopen op docenten in het toepassen van sociale media. Remco Bron gaf - op het derde nationale Nask-congres - om die reden een lezing over hoe je start met het gebruik van sociale media in de klas.

Van stiekem naar samen
Een van de belangrijkste stappen om sociale media te integreren, is het ‘normaliseren’ van het gebruik in de klas. Dat kan voor u als docent een lastige stap zijn, want niet alle leerlingen kunnen die verantwoordelijkheid al aan. Sommige docenten zijn bang dat leerlingen hun device gebruiken voor alles behalve de les. Natuurlijk is dat zo nu en dan ook het geval, maar dat is geen reden om de devices niet te gebruiken. Ook zonder tablet of mobieltje is de leerling soms met andere dingen bezig.

Bron inspireert zijn verhaal op een boek van Eric Ries: ondernemer en schrijver van de bestseller ‘The Lean Startup’. Een methode om succesvol te ondernemen. Ries definieert een startup als een organisatie of idee, gewijd aan creëren onder onzekere omstandigheden. Of dat nu bij een multinational is of bij u in het klaslokaal. Deze methode biedt u als docent voortdurend de kans om nieuwe ideeën en visies te testen,  aan te passen en door te ontwikkelen.

The Lean Classroom
Bron heeft het concept van Eric Ries in vier stappen vertaald voor toepassing in de Nederlandse onderwijspraktijk:

  1. Start een experiment
  2. Vraag constant feedback
  3. Pivot: go/no go
  4. Deel bevindingen

Om te beginnen kiest u een experiment dat u aanspreekt. Dat kan van alles zijn. U kunt met uw leerlingen een Wikipedia-pagina herschrijven van wetenschappelijk jargon naar begrijpelijk Nederlands. Of wat dacht u van een project financieren met behulp van crowdfunding? In de presentatie van Remco Bron vindt u veel meer bruikbare voorbeelden (vanaf dia 42) waar u wellicht iets aan heeft.

Feedback
Vervolgens is het belangrijk dat u zoveel mogelijk feedback verzamelt. Wat vinden uw leerlingen plus- en minpunten? Hebben zij misschien ideeën om het experiment te verbeteren of nog aantrekkelijker te maken? Ook kunt u uw project delen met collega’s die het op hun eigen manier inzetten in de klas. Zo verzamelt u samen zoveel mogelijk informatie over hoe het project de grootste kans van slagen heeft.

De beslissende fase (Pivot)
Na een uitgebreide feedbackronde is het tijd om knopen door te hakken. Heeft het project kans van slagen of zitten er toch te veel haken en ogen aan? Of is het met een aantal aanpassingen toch een geslaagd project? In deze fase beslist u, op basis van de bevindingen uit de feedbackronde, of u wel of niet doorgaat met het project.

Deel uw bevindingen
Tot slot is het van groot belang dat u uw bevindingen deelt met uw collega’s. Dit kan u bijvoorbeeld doen door een document te delen in Google Docs. Zo kan iedere collega zijn of haar eigen bevindingen kwijt en heeft u een compleet document dat u met iedereen kunt delen. Het onderling delen van informatie gebeurt volgens Bron nu nog te weinig, terwijl dit juist zo belangrijk is om snel te kunnen groeien. Betrek hier waar mogelijk ook leerlingen bij. Om dit te doen kunt u ze bijvoorbeeld een kleine online enquête e-mailen.

Graag horen wij van u of deze aanpak voor u werkt. Of hanteren u en uw collega’s misschien een andere aanpak? Deel uw bevindingen met ons en met uw collega’s en inspireer elkaar!

Renée Conradi (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 8731 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Positieve ontwikkeling! Wel graag landelijk aansturen. Te grote diversiteit in didaktiek en onderwijsinhoud tussen docenten... 
Lees verder  arrow

Dorette Zwaans - Najaar 2015 Leesstimulering in de klas met boekenactiviteiten (http://www.arsscribendi.com/event/2014-Jun-25/Leesstimulering-in-de-klas-met-boekenactiviteiten) I.s.m. onderwijsadviseur Frans Winkels van APPRIS biedt Leesnet.nu een... 
Lees verder  arrow

mensman - er zijn altijd een paar woordjes die je niet in je hoofd krijgt, schrijf ze... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Tip: de 10 meest populaire TED-Ed video’s voor leerlingen
Lijstjes doen het altijd goed. Ook in onderwijsland. Zo nu en dan komen we er dan ook een tegen die
Lees verder arrow
Het klaslokaal van de toekomst: 7 trends en ontwikkelingen
Het klaslokaal van de toekomst, hoe ziet dat er eigenlijk uit? En valt daar überhaupt wel iets over
Lees verder arrow
Scholen om van te leren: een inspiratieboek
Onderwijsvernieuwing is op steeds meer scholen aan de orde van de dag. Op veel scholen wordt erover
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
77%
Nee, geen goed plan
 
23%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.