Home Artikelen

Het Nederlandse onderwijs: een tussenstand

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 17 april 2013, 15:55
O4NT

Welke kant het ook op gaat met de toekomst van het leren, één ding is zeker: het onderwijs is aan het veranderen. In het buitenland zien we verschillende initiatieven, maar ook in Nederland vinden een aantal belangrijke ontwikkelingen plaats. Een van de initiatieven om deze veranderingen en inspirerende ideeën samen te brengen is het Festival of Solutions. Toch is het ook interessant om te kijken naar een aantal concrete veranderingen. Hoe ver zijn we nu eigenlijk? De huidige stand van zaken in het Nederlandse onderwijs.

O4NT
Het komend schooljaar is het zo ver: dan zullen zeker tien basisscholen (deels) overgaan op het O4NT-concept van Maurice de Hond. In Breda en Sneek gaan Steve JobsScholen meteen van start volgens het volledige concept, de andere locaties voeren geleidelijk onderdelen van O4NT in. De iPad als leermiddel staat centraal bij deze vorm van onderwijs. De school zit deels in de iPad en die gaat ook gewoon mee naar huis. Daardoor hoeven de kinderen niet meer de hele dag aanwezig te zijn op school. Een vast lokaal en een vaste leerkracht zijn dan niet meer nodig.

Ontwikkelingen die perfect aansluiten bij dergelijk gebruik van een tablet, zijn gamification en serious gaming. Iedere laatste vrijdag van de maand staan deze scholen dan ook in het teken van Gameday: een dag waarop volgens een vast format diverse wedstrijden en activiteiten plaatsvinden, zowel in de fysieke als de virtuele wereld. Dat kunnen sport- en kermisactiviteiten zijn, creatieve uitdagingen, of games en spellen die samenhangen met vakken als rekenen, taal of aardrijkskunde. Ook een dagje uit naar bijvoorbeeld een museum behoort tot het programma. Deze Gameday stimuleert leerlingen om via samenwerking bepaalde prestaties te leveren in een ontspannen sfeer. Gedurende een maand kunnen kinderen zich voorbereiden doordat vooraf bekend is welke wedstrijden er zijn. Daarmee kunnen ook educatieve doelen bereikt worden.

Flipping the Classroom
De laatste jaren is er veel aandacht geweest voor flipping the classroom: een concept waarbij leerlingen thuis de uitleg van de lesstof tot zich nemen, waardoor er in de les tijd vrijkomt voor dingen die normaal juist als huiswerk worden opgegeven: opdrachten maken, met digitaal lesmateriaal werken, onderzoek doen of in groepjes werken.

Langzaamaan is deze manier van lesgeven aan het integreren in het Nederlandse onderwijs. Het is voor docenten dan ook relatief gemakkelijk om met flipping the classroom te experimenteren. Bijna allemaal kennen we Jelmer Evers, maar steeds meer docenten zijn online te vinden met geflipte video’s. Zo ook docent Dolf Breederveld, die op het Farel College in Amersfoort experimenteert met flipping. Hierdoor krijgen de 21st century skills een prominentere plek in het onderwijs. Bent u ook zo’n docent? Doe dan mee met de NTR Onderwijs Mediaprijs 2013.

Excellente prestaties
Om de onderwijskwaliteit te verbeteren en de prestaties van leerlingen, docenten en schoolleiders te verhogen, is vorig jaar het predicaat ‘excellente school’ in het leven geroepen. Vanaf deze week kan uw school zich (tot 21 mei) aanmelden voor de titel ‘excellente school 2013’. Op de website staan allerlei tips waarmee u zich als school kunt voorbereiden om in aanmerking te komen voor het predicaat.

Dit zijn een aantal voorbeelden van actuele verandering binnen het Nederlandse onderwijs. Wat vindt u nou echt een blijvende onderwijsverandering? Neemt u daar zelf ook deel aan? Wij zijn erg benieuwd naar uw ervaringen en ideeën. Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Renée Conradi (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4591 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

Eugene Wijnhoven - Ik word een beetje huiverig van het hallelujah-gehalte inzake vernieuwingen. Tabletscholen blijken in de VS tot grote reken- en taalachterstanden te leiden. De hersenen van kinderen worden te zeer geprikkeld door bijzaken en er is geen ruimte meer (de hersenen 'vergeten') voor waar het werkelijk om gaat. In het verleden was er slash21. Een en al hosanna. Dat het project een totaal fiasco is geworden, verneem je nergens meer. Waarom melden scholen zich niet die - al eerder - tabletklassen zijn begonnen, of laptopklassen voor mijn part, en de boel hebben teruggedraaid? Wat voor mij voorop blijft staan is het feit dat leerlingen, zeker in de middelbareschooltijd, voornamelijk behoefte hebben aan structuur. Leren is niet leuk, zonder meer, dus laten we niet pretenderen dat dit wel zo is door informatie via andere dragers aan te bieden. Leren is een noodzakelijk kwaad waar je, achteraf, de voordelen van inziet. Mixed media, de inzet van de meest geschikte drager op het juiste moment, juich ik van harte toe. En dat er docenten zijn die met tablet, laptop of 'beam me up, Scotty' geweldige resultaten behalen, geloof ik graag. Dat zijn echter wel de uitzonderingen die de regel bevestigen. Die docenten hebben geen lesmethoden nodig, want zijn in staat hun kinderen zoveel mee te geven (vooral enthousiasme, daarnaast gedegen kennis en kunde), dat zij informatie kunnen overdragen zonder enige drager buiten de vocale. Een ECHT positieve onderwijsverandering vind ik het vermijden van lemmingengedrag en eens eerlijk te kijken naar wat, wanneer, voor welke kinderen, de beste leerresultaten oplevert en de sociaal wenselijke geluiden te durven mijden. Vanzelfsprekend daarmee in acht nemende de organisatiemogelijkheden in de klas. Vanzelfsprekend wil iedere docent al diens leerlingen tot op de nanoseconde 'volgen', maar dat is een utopie.

Gertjan Kleinpaste - Mooi dat Operation Education de vernieuwingsenergie in het onderwijs bundelt. Samen staan we sterker en moet het toch lukken om ons onderwijs beter te maken en echt te laten aansluiten op de samenleving. Er zijn veel goede initiatieven. op 24 april a.s. is de Steve Jobs School Breda van de partij in Driebergen.

Lex Hupe - Een (tot nu toe) goed bewaard geheim is de didactische aanpak van de Weekendschool. De leerkracht doet alles wat een leerkracht doet, behalve één ding: de content. Die komt altijd van gastdocenten. Ik heb dit meerdere malen zelf meegemaakt. Je bereidt samen je lessen voor. Er is veel interactie en de kinderen creëren zelf. Ze vinden het fantastisch en zijn supergemotiveerd. Zulke leerkrachten hebben we nodig: mensen die kennis van buitenaf binnenhalen en productief maken in de leersituatie. Want behalve "levende" gastdocenten kun je dat principe ook toepassen op de kennis die er overal in de wereld te verkrijgen is via Internet. Kijk dan schiet het op! Haal de buitenwereld binnen!

agnes postema - Goed gedrag zoveel mogelijk belonen. Respectloos gedrag niet negeren maar sanctie opleggen. Realistich rekenen afschaffen. Bijzonder onderwijs afschaffen, zo achterhaald!

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Sasja Saptenno  - Mooi initiatief, ik doe graag mee. Ssaptenno@deltion.nl 
Lees verder  arrow

Karel van Wijngaarden - Het ondernemerschap mag inderdaad wel wat meer gepromoot worden al wordt op dit moment de... 
Lees verder  arrow

Huiswerkbegeleiders/Bijlesdocenten gezocht! - Huiswerkbegeleiders/bijlesdocenten gezocht: www.educause.nl 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma
Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraini
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
21%
3-5
 
34%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%