Home » Het mediagebruik van jongeren

Het mediagebruik van jongeren

Hoe beleven middelbare scholieren media en op welke manier gebruiken ze het? NPOX, het netwerk voor programmamakers van de publieke omroepen, onderzocht het. Ze verdeelden de soorten mediagebruik in televisie & radio aan de ene kant en het internet aan de andere kant. Naar welke televisieprogramma’s kijken uw leerlingen het liefst? Wat doen ze het meest op internet? De resultaten van het onderzoek geven o.a. antwoord op deze vragen.

 

 

Televisie en radio
Jongeren van 13 tot 19 jaar brengen per maand gemiddeld  meer tijd door met surfen op internet (128 uur) dan met televisie kijken (113 uur) of luisteren naar de radio (113 uur). Ze besteden aan elk van de drie verschillende media ongeveer twee uur per dag. 2010 was wel het eerste jaar waarin jongeren meer tijd besteedden aan internet dan aan radio en televisie. Jongeren kijken sinds 2005 dagelijks zeven minuten minder lang naar de televisie, maar luisteren daarentegen gemiddeld elke dag twaalf minuten meer naar de radio. Dat komt doordat ze dit steeds vaker op internet doen. Het is voor jongeren ook niet gek om verschillende media tegelijkertijd te gebruiken. Met het stijgende aantal jongeren met een smartphone zal deze convergentie van media nog meer toenemen.

Online video’s kijken, een programma kijken op Uitzendinggemist.nl, het aanbod van digitale zenders: de mogelijkheden van televisie kijken zijn steeds groter geworden. Maar toch blijft het ‘echte’ televisie kijken (ook wel lineair kijken genoemd) het meest populair onder jongeren. Ze kijken het liefst naar programma’s op RTL, SBS of de publieke omroep en samen genomen bereiken deze zenders 78,4% van de 13- tot 19-jarigen. In 2010 voerde het programma Boer Zoekt Vrouw de top 10 van best bekeken programma’s onder 13- tot 19-jarigen aan, gevolgd door Wie is de Mol? en The Voice of Holland. De programma’s Proefdier, Dunya & Desie en Dubbelleven staan bovenaan in de top 10 best bekeken programma’s van de publieke omroep die specifiek gericht zijn op de leeftijdsgroep 13-19 jaar.

Internetbezigheden
De meeste jongeren tussen de 13-19 jaar bezoeken het internet voor communicatie-doeleinden (interactie met anderen via social media, e-mail en fora). Zij zijn hier gemiddeld een uur per dag aan kwijt. Niet geheel onverwacht is de stijging van het gebruik van social media: 42% checkt dagelijks zijn of haar social media-profielen. Maar ook downloaden, informatie opzoeken en gamen behoort tot populaire internetactiviteiten van jongeren.

De belangrijkste trends
In het laatste deel van de publicatie bespreekt Kees Elands de trends op het gebied van mediagebruik bij jongeren. Deze trends zijn:
1.  De SMART-trend. In de huidige generatie, ook wel prestatiegeneratie genoemd, wordt uitblinken bijna verheven tot een vak. Jongeren willen graag ergens goed in zijn en zijn gemotiveerd en gedreven om wat te maken van hun leven.
2. Interactiviteit. Jongeren staan graag in contact met hun vrienden, familie en kennissen en zijn graag interactief bezig. Programma’s als Spangas, In Therapie en de Nationale IQ-test spelen hier volgens Kees Elands goed op in. Kijk maar eens naar alle tweets die verstuurd worden als er een leuk programma op televisie is.
3. Jongeren zijn ‘conscious positive realists’. Ze zijn zich bewust van de problemen in de wereld en willen hier ook graag iets aan doen. Maar als ze wat doen, bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, willen ze vaak wel gelijk resultaat zien.
4. Jongeren zijn steeds meer ‘verwend’, doordat gezinnen steeds kleiner worden en jongeren steeds meer mogen. Jongeren krijgen steeds te horen dat ze alles kunnen worden. De huidige generatie is namelijk zelfverzekerd, stelt hoge eisen en hebben hoge verwachtingen van hun werk en werkgever.

Naast de onderzoeksresultaten van de verkenning van het mediagebruik van jongeren, is het interessant om de profielen (met korte interviews) van jongeren te lezen. De publicatie is op te vragen via deze link.

Youngworks, 2011

Laatste onderwijsnieuws

Een lachend meisje met een bloem in haar haar

Lied van de maand: Het wordt weer lente

Een stoer rocknummer over de lente! Hieronder vind je een ingezongen lied, een karaokeversie en tips die je kunt gebruiken in je les.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.