Guerrilla-onderwijs

1

Daniel Raven-Ellison is een man met een missie. Deze zelfbenoemde guerrilla geographer wil kinderen enthousiast maken voor zijn vak aardrijkskunde. En daarbij zoekt hij – net als een guerrillastrijder – naar bijzondere, gekke, creatieve en innovatieve manieren om zijn doel te bereiken. Uiteraard zonder gebruik van geweld. Op het 2e Nationale Docentencongres Aardrijkskunde kwam hij uitleggen hoe je lesgeeft als echte guerrillastrijder.

Vier ingrediënten
Volgens Raven-Ellison bestaat guerrilla-onderwijs uit vier ingrediënten. Ten eerste draait het om het vak. Uw vak is het allerbelangrijkste op aarde. En dat draagt u uit. Bijvoorbeeld door uw vak voortdurend te verbinden met actuele gebeurtenissen.

Zelf ontdekken
Ten tweede gaat het om ontdekken en ervaren. Leerlingen moeten niet alleen kennis uit boeken of van het internet halen. Ze moeten zelf dingen ontdekken en hun ervaringen delen met anderen. Bij waarnemen gaat het volgens Raven-Ellison ook om emoties. Wat vind je mooi? Wat vind je vies en waar word je enthousiast van?

Doen
Ten derde is een guerrillastrijder actiegericht. Niet afwachten, maar doen. Ga naar buiten met de leerlingen. Of doe eens een experiment in de klas. Tenslotte moet er een verrassingselement in het onderwijs zitten. Zet leerlingen eens op het verkeerde been. Doe onverwachte dingen.

Raven-Ellison heeft samen met collega’s guerrilla-opdrachten en lesideeën ontwikkeld om u en uw leerlingen op gang te brengen.

Bijvoorbeeld:

  • Laat je hond jou uitlaten en ontdek de plaatsen waar hij je naartoe brengt.
  • Zoek een dood dier. Onderzoek de plaats delict. Wie of wat heeft het dier vermoord?
  • Maak een kaart van vriendelijke en onvriendelijke plekken in jouw wijk.
  • Blijf in de bus zitten tot de laatste halte. Beschrijf de omgeving van die halte.
  • Loop 500 meter door de stad en maak om de 5 meter een foto.

Bekijk hier de gehele presentatie ‘Guerrilla Geography’ van Daniel Raven-Ellison.

Een guerrillastrijder laat zich niet weerhouden door de machthebbers. De gevestigde regels worden door hem of haar bevochten. Schuilt er in u ook een guerrilladocent? En wat vindt u van de guerrilla-opdrachten en lesideeën? Heeft u zelf ook een verrassende en creatieve tip?

Falco Zwinkels – uitgever aardrijkskunde

DELEN

1 REACTIE

  1. Bij Edmond Halley geven we volwassenen onderwijs aan mensen in de financiële sector. Wij passen nu een oaar jaar de uitgangspunten van guerilla teaching toe om aan kennis vaardigheden en attitude te werken. Zeer hoge slagingspercentages en positieve evaluaties zijn het gevolg. Wie geinteresseerd is en meer wil weten: jordens@edmondhalley.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER