Home Artikelen

Guerrilla-onderwijs

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | dinsdag 29 januari 2013, 11:42
Daniel Raven Ellison

Daniel Raven-Ellison is een man met een missie. Deze zelfbenoemde guerrilla geographer wil kinderen enthousiast maken voor zijn vak aardrijkskunde. En daarbij zoekt hij – net als een guerrillastrijder – naar bijzondere, gekke, creatieve en innovatieve manieren om zijn doel te bereiken. Uiteraard zonder gebruik van geweld. Op het 2e Nationale Docentencongres Aardrijkskunde kwam hij uitleggen hoe je lesgeeft als echte guerrillastrijder.

Vier ingrediënten
Volgens Raven-Ellison bestaat guerrilla-onderwijs uit vier ingrediënten. Ten eerste draait het om het vak. Uw vak is het allerbelangrijkste op aarde. En dat draagt u uit. Bijvoorbeeld door uw vak voortdurend te verbinden met actuele gebeurtenissen.

Zelf ontdekken
Ten tweede gaat het om ontdekken en ervaren. Leerlingen moeten niet alleen kennis uit boeken of van het internet halen. Ze moeten zelf dingen ontdekken en hun ervaringen delen met anderen. Bij waarnemen gaat het volgens Raven-Ellison ook om emoties. Wat vind je mooi? Wat vind je vies en waar word je enthousiast van?

Doen
Ten derde is een guerrillastrijder actiegericht. Niet afwachten, maar doen. Ga naar buiten met de leerlingen. Of doe eens een experiment in de klas. Tenslotte moet er een verrassingselement in het onderwijs zitten. Zet leerlingen eens op het verkeerde been. Doe onverwachte dingen.

Raven-Ellison heeft samen met collega’s guerrilla-opdrachten en lesideeën ontwikkeld om u en uw leerlingen op gang te brengen.

Bijvoorbeeld:

  • Laat je hond jou uitlaten en ontdek de plaatsen waar hij je naartoe brengt.
  • Zoek een dood dier. Onderzoek de plaats delict. Wie of wat heeft het dier vermoord?
  • Maak een kaart van vriendelijke en onvriendelijke plekken in jouw wijk.
  • Blijf in de bus zitten tot de laatste halte. Beschrijf de omgeving van die halte.
  • Loop 500 meter door de stad en maak om de 5 meter een foto.

Bekijk hier de gehele presentatie ‘Guerrilla Geography’ van Daniel Raven-Ellison.

Een guerrillastrijder laat zich niet weerhouden door de machthebbers. De gevestigde regels worden door hem of haar bevochten. Schuilt er in u ook een guerrilladocent? En wat vindt u van de guerrilla-opdrachten en lesideeën? Heeft u zelf ook een verrassende en creatieve tip?

Falco Zwinkels – uitgever aardrijkskunde

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 5767 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

Mark Jordens - Bij Edmond Halley geven we volwassenen onderwijs aan mensen in de financiële sector. Wij passen nu een oaar jaar de uitgangspunten van guerilla teaching toe om aan kennis vaardigheden en attitude te werken. Zeer hoge slagingspercentages en positieve evaluaties zijn het gevolg. Wie geinteresseerd is en meer wil weten: jordens@edmondhalley.nl

REAGEER

img
Guerrilla Geography2

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

P.Diepeveen - Wij (Isendoorn College)gaan vooral Google Classroom en Showbie vergelijken. 
Lees verder  arrow

Janita Seinstra - Presentatie boek onderwijshelden tijdens het Permanentbetafestival op zaterdag 13 september in de Drentse bossen. 
Lees verder  arrow

Erik Burgerhout - "Gewoon" bij het opnemen van de absentie goed in je opnemen welk gezicht hoort... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Nieuw jaar, nieuwe gezichten: elkaar leren kennen
In het Noorden zijn de scholen al begonnen en Midden- en Zuid-Nederland volgen de komende weken. Lee
Lees verder arrow
Programmeur, webdesigner of gamebouwer worden?
Er is steeds meer vraag naar goed opgeleide jongeren die weten hoe je moet programmeren en coderen.
Lees verder arrow
Google’s elektronische leeromgeving: Google Classroom
Google lanceerde onlangs een nieuwe, gratis onderwijstool: Google Classroom. Het is een cloud-based
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
34%
Leren op maat
 
44%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
4%
Geen van allen
 
14%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

TED-Ed: Heel veel korte filmpjes en volop inspiratie als voorbereiding op het nieuwe schooljaar.