Home Artikelen

Guerrilla-onderwijs

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | dinsdag 29 januari 2013, 11:42
Daniel Raven Ellison

Daniel Raven-Ellison is een man met een missie. Deze zelfbenoemde guerrilla geographer wil kinderen enthousiast maken voor zijn vak aardrijkskunde. En daarbij zoekt hij – net als een guerrillastrijder – naar bijzondere, gekke, creatieve en innovatieve manieren om zijn doel te bereiken. Uiteraard zonder gebruik van geweld. Op het 2e Nationale Docentencongres Aardrijkskunde kwam hij uitleggen hoe je lesgeeft als echte guerrillastrijder.

Vier ingrediënten
Volgens Raven-Ellison bestaat guerrilla-onderwijs uit vier ingrediënten. Ten eerste draait het om het vak. Uw vak is het allerbelangrijkste op aarde. En dat draagt u uit. Bijvoorbeeld door uw vak voortdurend te verbinden met actuele gebeurtenissen.

Zelf ontdekken
Ten tweede gaat het om ontdekken en ervaren. Leerlingen moeten niet alleen kennis uit boeken of van het internet halen. Ze moeten zelf dingen ontdekken en hun ervaringen delen met anderen. Bij waarnemen gaat het volgens Raven-Ellison ook om emoties. Wat vind je mooi? Wat vind je vies en waar word je enthousiast van?

Doen
Ten derde is een guerrillastrijder actiegericht. Niet afwachten, maar doen. Ga naar buiten met de leerlingen. Of doe eens een experiment in de klas. Tenslotte moet er een verrassingselement in het onderwijs zitten. Zet leerlingen eens op het verkeerde been. Doe onverwachte dingen.

Raven-Ellison heeft samen met collega’s guerrilla-opdrachten en lesideeën ontwikkeld om u en uw leerlingen op gang te brengen.

Bijvoorbeeld:

  • Laat je hond jou uitlaten en ontdek de plaatsen waar hij je naartoe brengt.
  • Zoek een dood dier. Onderzoek de plaats delict. Wie of wat heeft het dier vermoord?
  • Maak een kaart van vriendelijke en onvriendelijke plekken in jouw wijk.
  • Blijf in de bus zitten tot de laatste halte. Beschrijf de omgeving van die halte.
  • Loop 500 meter door de stad en maak om de 5 meter een foto.

Bekijk hier de gehele presentatie ‘Guerrilla Geography’ van Daniel Raven-Ellison.

Een guerrillastrijder laat zich niet weerhouden door de machthebbers. De gevestigde regels worden door hem of haar bevochten. Schuilt er in u ook een guerrilladocent? En wat vindt u van de guerrilla-opdrachten en lesideeën? Heeft u zelf ook een verrassende en creatieve tip?

Falco Zwinkels – uitgever aardrijkskunde

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 6483 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

Mark Jordens - Bij Edmond Halley geven we volwassenen onderwijs aan mensen in de financiële sector. Wij passen nu een oaar jaar de uitgangspunten van guerilla teaching toe om aan kennis vaardigheden en attitude te werken. Zeer hoge slagingspercentages en positieve evaluaties zijn het gevolg. Wie geinteresseerd is en meer wil weten: jordens@edmondhalley.nl

REAGEER

img
Guerrilla Geography2

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Wim van Doornik - Ieder kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs, een recht dat vertaald is in... 
Lees verder  arrow

R. Vermulst  - Innovatie dient geen doel opzich te zijn, het moet geen 'hype' worden. Afhankelijk van het... 
Lees verder  arrow

Pierre - Helemaal eens met Bas en Onno. I 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Escalatieladders en hoestbuien
Charlotte Lebeau studeert momenteel af aan de lerarenopleiding Fontys in Tilburg. Daarnaast is ze di
Lees verder arrow
4x wetenschappelijk over games in het onderwijs
Serious gaming en gamification winnen de laatste jaren aan kracht in het onderwijs. Zo ook de wetens
Lees verder arrow
Nu in volle gang: Open Education Week 2015
Deze week, van 9 tot en met 13 maart, is het Open Education Week: een wereldwijd evenement dat stree
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
87%
Nee, geen goed plan
 
13%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.