Home Artikelen

Guerrilla-onderwijs

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | dinsdag 29 januari 2013, 11:42
Daniel Raven Ellison

Daniel Raven-Ellison is een man met een missie. Deze zelfbenoemde guerrilla geographer wil kinderen enthousiast maken voor zijn vak aardrijkskunde. En daarbij zoekt hij – net als een guerrillastrijder – naar bijzondere, gekke, creatieve en innovatieve manieren om zijn doel te bereiken. Uiteraard zonder gebruik van geweld. Op het 2e Nationale Docentencongres Aardrijkskunde kwam hij uitleggen hoe je lesgeeft als echte guerrillastrijder.

Vier ingrediënten
Volgens Raven-Ellison bestaat guerrilla-onderwijs uit vier ingrediënten. Ten eerste draait het om het vak. Uw vak is het allerbelangrijkste op aarde. En dat draagt u uit. Bijvoorbeeld door uw vak voortdurend te verbinden met actuele gebeurtenissen.

Zelf ontdekken
Ten tweede gaat het om ontdekken en ervaren. Leerlingen moeten niet alleen kennis uit boeken of van het internet halen. Ze moeten zelf dingen ontdekken en hun ervaringen delen met anderen. Bij waarnemen gaat het volgens Raven-Ellison ook om emoties. Wat vind je mooi? Wat vind je vies en waar word je enthousiast van?

Doen
Ten derde is een guerrillastrijder actiegericht. Niet afwachten, maar doen. Ga naar buiten met de leerlingen. Of doe eens een experiment in de klas. Tenslotte moet er een verrassingselement in het onderwijs zitten. Zet leerlingen eens op het verkeerde been. Doe onverwachte dingen.

Raven-Ellison heeft samen met collega’s guerrilla-opdrachten en lesideeën ontwikkeld om u en uw leerlingen op gang te brengen.

Bijvoorbeeld:

  • Laat je hond jou uitlaten en ontdek de plaatsen waar hij je naartoe brengt.
  • Zoek een dood dier. Onderzoek de plaats delict. Wie of wat heeft het dier vermoord?
  • Maak een kaart van vriendelijke en onvriendelijke plekken in jouw wijk.
  • Blijf in de bus zitten tot de laatste halte. Beschrijf de omgeving van die halte.
  • Loop 500 meter door de stad en maak om de 5 meter een foto.

Bekijk hier de gehele presentatie ‘Guerrilla Geography’ van Daniel Raven-Ellison.

Een guerrillastrijder laat zich niet weerhouden door de machthebbers. De gevestigde regels worden door hem of haar bevochten. Schuilt er in u ook een guerrilladocent? En wat vindt u van de guerrilla-opdrachten en lesideeën? Heeft u zelf ook een verrassende en creatieve tip?

Falco Zwinkels – uitgever aardrijkskunde

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4834 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

Mark Jordens - Bij Edmond Halley geven we volwassenen onderwijs aan mensen in de financiële sector. Wij passen nu een oaar jaar de uitgangspunten van guerilla teaching toe om aan kennis vaardigheden en attitude te werken. Zeer hoge slagingspercentages en positieve evaluaties zijn het gevolg. Wie geinteresseerd is en meer wil weten: jordens@edmondhalley.nl

REAGEER

img
Guerrilla Geography2

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Sem - Ik vind dat windows visual basic niet mag ontbreken de 2008 versie is gratis en... 
Lees verder  arrow

Bert Wieringa - Een mooi initiatief. Zou graag zien dat "teacherpreneurs" zich verbinden als dat via dit platform... 
Lees verder  arrow

Meester Hatsjoe - Let goed op wat Feys hier doet: Door het "mirakel" te noemen, maakt hij zich... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Virtual reality in de klas?
Nee, we gaan niet skiën.  Al behoort dat binnenkort vast wel tot de mogelijkheden met de Oculus Ri
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
20%
3-5
 
35%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%