Google de virtuele kunstkenner

1

Google Maps is goed toepasbaar in het onderwijs. In de vorige editie van DOE MEE kwamen lesideeën voor de vreemde talen aan bod, ditmaal toepassingen voor de kunstvakken. Door het gebruik van Streetview zijn leerlingen ineens vlakbij een kunstwerk of in een landschap.  Dit leeft voor leerlingen veel meer dan een plaatje uit een boek. In deze editie lesideeën voor opdrachten over rotondekunst, standbeelden, bruggen, graffiti en landschappen.

 

 

Google Maps bevat kaarten en luchtfoto’s van bijna iedere plaats in de wereld. Met Streetview krijgt u zelfs foto’s van straten te zien alsof u er zelf rondloopt. Leerlingen kunnen hier vaak al heel goed mee overweg en kunnen de opdrachten ook thuis maken.

Voor de mensen die deze toepassing nog niet eerder gebruikt hebben: ga naar Google Maps, noteer in de invulbalk de straat, plaats en land naar keuze en druk op zoek. Direct daarna verschijnt de gezochte plaats. Klik op ‘route’ en geef een tweede plaats op, Google geeft nu een routeplanning. Met de navigatie aan de linkerkant kunt u in- en uitzoomen.

Streetview krijgt u door met de muis het ‘mannetje’ naar een straat naar keuze slepen. Alleen op de straten die blauw kleuren is Streetview beschikbaar. Nu kunt u met de pijltjestoetsen door de straat ‘lopen’. Aanrader is om vooraf voor leerlingen in de elektronische leeromgeving de links naar de plekken klaar te zetten, dit scheelt een hoop vragen tijdens de les. Het linkadres van een Google Mapslocatie vind u rechts bovenaan het scherm door op ‘link’ te klikken. 

 

Enkele ideeën:

·       De website rotondekunst.eu geeft een overzicht van kunst op rotondes in Nederland. Bijvoorbeeld de druppel in Heerlen,  auto’s in Enschede,  een agrarisch tafereel op de rotonde Leyhof in Leiderdorp of het koffiekopje naast de rotonde in Joure. De leerlingen kiezen drie kunstwerken uit die ze aanspreken en ze onderbouwen hun keuze. Daarna gaan ze aan de slag en maken ze een eigen ontwerp.    

 

·       In de openbare ruimte staan heel veel standbeelden waar leerlingen virtueel omheen kunnen lopen. Op deze manier kunnen leerlingen kunstwerken bekijken zonder dat ze daarvoor de straat op moeten. Het is mogelijk om kunstwerken in één stad in binnen- of buitenland te bekijken of juist een aantal kunstwerken rondom een bepaald thema in diverse steden. Bijvoorbeeld een aantal kunstwerken rond het thema dieren: het Peerd en het Veulen van ome Loeks in Groningen, of een onbekend paard in Den Nul, het koeienproject in Zwolle en de olifanten langs de snelweg bij Almere. Op wikipedia.nl is bij de meeste beelden achtergrondinformatie te vinden.

 

·       Sport op de universiteit: het maken van bruggen van spaghetti. Streetview biedt voldoende inspiratie voor een eigen ontwerp. Beroemde bruggen worden ineens tastbaar. Bijvoorbeeld de Golden Gate Bridge in San Fransico of de Ponte Dom Luís I in Porto Portugal. Dichterbij huis de Erasmusbrug of de pi-brug in Enschede.

 

·       Graffiti kunst of misdrijf? Zelfs de beroemde werken van Banksy worden zo nu en dan overgeschilderd. Online kunnen leerlingen veel inspiratie opdoen. Op Youtube staan diverse filmpjes waarin wordt uitgelegd hoe je graffiti kunt maken en op Streetview zijn de talrijke eindresultaten te zien. Bijvoorbeeld in Amsterdam, Katwijk en Zwolle.

 

·       Mooie landschappen inspiratie voor (beroemde) schilderijen. Leerlingen die een landschap moeten tekenen of schilderen kunnen een plek zoeken die ze aanspreekt en deze natekenen. Bijvoorbeeld een stadsgezicht, een rivierenlandschap of zeezicht.

 

Evelien Hoekman, www.citroengeel.nl

 

 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER