Gevraagd: meer afwisseling bij het vak Duits

5

Na een flinke daling is er de laatste jaren een lichte stijging gemeten van het aantal scholieren dat het vak Duits kiest op de middelbare school. Leerlingen kiezen het vak om uiteenlopende redenen, maar vooral omdat ze het nuttig vinden in het dagelijks leven en omdat ze het een makkelijk vak vinden. Uit onderzoek van het Duits Instituut is gebleken dat de meningen over het vak erg zijn verdeeld. Maar scholieren die het vak volgen, zijn het over één ding eens: de Duitse lessen mogen wel wat afwisselender…

 

 

 

Studie Duits minder in trek
Met de opleiding Duits in het hoger onderwijs is het slechter gesteld dan met het vak op de middelbare school. Per jaar schrijven ongeveer 70 aankomende studenten zich in voor een studie ‘Duitse taal en cultuur’, en er zijn ook steeds minder studenten die een minor of een bijvak volgen die met de taal van onze oosterburen te maken heeft. En dat terwijl bedrijven wel veel werknemers nodig hebben die de Duitse taal beheersen. Voor het ministerie van OCW was dit de reden het Duitsland Instituut onderzoek te laten doen naar de beleving van het vak Duits onder Nederlandse middelbare scholieren. De middelbare school is immers de plek waar de eerste aanraking met Duits over het algemeen plaatsvindt.

 

Lelijke tongval en lastige naamval
Uit het onderzoek komt naar voren dat slechts 20 procent van de scholieren die het vak volgt, het ook daadwerkelijk een interessant vak vindt, en maar 30 procent vindt de lessen afwisselend genoeg. Dit kan komen doordat de meeste scholieren niet veel met het land zelf hebben (70 procent) of doordat ze de taal niet mooi vinden (60 procent). Ook associëren leerlingen het vak vaak met lastige grammatica, het lezen van teksten en het leren van woordjes.

Scholieren zufrieden over docent
Maar er zijn ook positieve geluiden. Zo vindt bijna de helft van de scholieren Duits een nuttig vak voor het dagelijks leven, is 40 procent van mening dat het vak de kansen op de arbeidsmarkt vergroot, en heeft bijna 60 procent een leuke docent. Die leuke docent zou alleen wel wat meer Duits mogen praten in de les. En dat gaat niet alleen op voor de docent; ook de leerlingen zelf willen vaker hun Duitse tongval laten horen. Volgens de scholieren zou dat de les leuker maken. De scholieren geven nog meer tips voor docenten Duits: ze willen graag meer aandacht voor Duitse film en muziek in de les, en ze willen meer te weten komen over actuele ontwikkelingen in het land zelf. En oh ja, hoe kan het ook anders, ze zouden ook wel wat vaker op studiereis willen.  

Nu de mening van de scholieren over het vak Duits zo uitgebreid is onderzocht, zijn wij nieuwsgierig hoe u tegen het vak aankijkt. Waarom denkt u dat steeds minder studenten een opleiding Duits gaan volgen? En hoe kan het vak interessanter gemaakt worden voor de scholieren?

5 REACTIES

  1. Gedurende mijn lange onderwijspraktijk heb ik heel wat lessen mogen volgen bij docenten Duits. Mijn algehele conclusie is dat Duits het meest ideale vak is om in de praktijk te leren. Docenten die de doeltaal gebruiken, dus consequent Duits spreken in de les, behalen gemakkelijk een hoog niveau. Ik sprak hier ook over met de bekende Professor Dr. Gerard Westhoff. Deze heeft mede aan de wieg gestaan van het Europees Referentiekader (ERK). Deze vooraanstaande taalkundige sprak behartenswaardige woorden, die overigens voor alle moderne vreemde talen gelden. U vindt dit interview door te klikken op:http://www.onderwijsvanmorgen.nl/vtv-reeks-17-terugblik-met-prof-dr-gerard-westhoff-en-didactisch-model .

  2. IIk woon op slechts enkele kilometers afstand van de Duitse grens. En zelfs hier moet ik constateren dat de belangstelling voor het Duits terug loopt. Toch is Duitsland ongelooflijk belangrijk voor ons. We kunnen zelfs zeggen dat wij economisch gezien een delel van Duitsland zijn.
    Kortgeleden berichtte de Telegraaf dat de Vrije Universiteit stopt met het aanbieden van de studie Duitse taal en cultuur: er had zich maar één student aangemeld voor het komende schooljaar. Hoewel alarmerend, is dit geen nieuw verschijnsel. Sinds het begin van de jaren negentig is het aantal HBO-studenten Duits afgenomen met twintig procent, het aantal universitaire studenten Duits is zelfs gehalveerd. Ook in het voortgezet onderwijs blijken sinds de invoering van de Tweede Fase steeds minder leerlingen voor het vak Duits te kiezen.
    Deze geringe belangstelling voor het vak en de opleiding Duits lijkt in scherp contrast te staan tot het belang van de Duitse taal voor de Nederlandse economie. Dit werpt de vraag op in hoeverre de carrièrekansen die een studie Duits biedt, zijn doorgedrongen tot scholieren en in hoeverre carrièrekansen überhaupt een rol spelen in de selectie van keuzevakken. Ook komen vragen over andere keuzebepalende factoren op, zoals de populariteit van de docent, de manier waarop het vak wordt onderwezen en de algemene beeldvorming omtrent Duitsland.
    Ik pleit dus voor meer aandacht voor de Duitse Taal. Wie Duits goed beheerst heeft een voorsprong op de arbeidsmarkt.

  3. Hier volgen enkele citaten van leerlingen die hebben deelgenomen aan het onderzoek over het belang van Duits in de toekomst:
    “Het is makkelijker zaken doen als je de Duitse taal ook goed spreekt. Aangezien Duitsland voor Nederland heel belangrijk is als handelspartner en bondgenoot en het de grootste bevolking van Europa heeft, moet iedereen die succesvol wil worden later gewoon goed Duits spreken.”
    “Duitsers hebben veel uitgevonden in de techniek en op de universiteit krijg je alles in de brontaal, dus als je een technische studie gaat doen is het handig als je Duits hebt gehad.”
    “Je kunt in Duitsland aan het werk gaan. Als je geen Duits kiest kun je daar echt niet overleven met je Engels, want die Duitsers vertikken het om Engels te leren!”

    Wilt u meer weten over het belevingsonderzoek? Neem dan contact op met de Onderwijsafdeling van het DIA (k.d.hammerling@uva.nl).
    De resultaten van het onderzoek verschijnen dit najaar ook op http://www.duitslandweb.nl

  4. Wist u dat wij vroege op de HBS 5 jaar lang Frans, Duits en Engels hadden? Dat wij brieven moesten kunnen schrijven op het eindexamen? Dat wij vertalingen maakten uit alle drie talen? Dat wij in alle talen mondeling eindexamen moesten afleggen? Nu wordt er geklaagd dat onze huidige jeugd, behalve Engels geen talen meer spreekt. En we zijn een land dat van de handel moet leven. Soms was het vroeger toch beter!

LAAT EEN REACTIE ACHTER