Home Artikelen

Docenten kunnen veel leren van games

motivatie | vrijdag 12 november 2010, 11:15


Leerlingen belonen in plaats van straffen, meerdere opdrachten tegelijk geven en zorgen voor onverwachte wendingen in de les. Dit zijn drie van de zeven tips die gamejournalist Tom Chatfield aan docenten mee wil geven om aandacht van leerlingen beter vast te kunnen houden. Chatfield is van mening dat docenten veel kunnen leren van games.

 

 

7 ways games reward the brain
Een groot voordeel van games is dat alle activiteiten van gamers gemeten kunnen worden. De informatie die op deze manier wordt verkregen, wordt door gamedesigners gebruikt om te analyseren in welke situaties gamers extra gemotiveerd en geconcentreerd zijn. Deze kennis passen zij vervolgens toe bij het ontwikkelen van nieuwe games. Volgens Chatfield is deze informatie niet alleen toepasbaar in gameland, maar ook in onderwijsland. Hij licht de zeven belangrijkste aspecten hiervan toe in zijn lezing '7 ways games reward the brain'.

 

Belonen loont
Het belangrjikste aspect is belonen. Door gamers keer op keer een beloning te geven wanneer ze iets goeds hebben gedaan (al is de uitgevoerde opdracht nog zo klein), krijgen gamers meer zelfvertrouwen en durven ze meer risico te nemen. Verrassingselementen zijn hierbij belangrijk; een beloning die gamers niet verwachten zorgt voor een grotere stimulans dan een al ingecalculeerde beloning. Daarnaast krijgen gamers constant feedback bij het uitvoeren van een taak. Hierdoor zijn de consequenties van handelingen meteen duidelijk en kunnen gamers de taak vanuit een ander perspectief bekijken. Gamers worden ook altijd 'opgezadeld' met meerdere taken tegelijk. Dit geeft ze het gevoel zelf te mogen bepalen welke taak ze wanneer uit willen voeren, waardoor ze meer betrokken worden bij het spel. 

 

Tips voor u
Chatfield biedt u als docent hiermee handvatten aan om leerlingen te motiveren bij het maken van een opdracht. Zijn tips: splits opdrachten op in kleinere taken, beloon inspanning effectief, laat leerlingen ervaren hoe ze structureel in zichzelf kunnen investeren, zorg voor onverwachte elementen en maak gebruik van de motivatie die leerlingen halen uit het samenwerken met andere leerlingen. 

 

ToTaal 2010
Wilt u meer weten over de didactische principes die games zo aantrekkelijk maken voor jongeren? Op donderdag 25 november geeft onderwijsjournalist Erno Mijland een lezing over gamen en het talenonderwijs tijdens ToTaal 2010, het 2e Nationele Docentencongres Talen, georganiseerd door Malmberg.

 

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 13076 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

Tom Baellemans - Hallo, ik ben Tom Baelemans en ik kom uit Nederland en ik ben 13 jaar Ik doe een onderzoek naar hoe games worden gemaakt en of ze nuttig zijn. weet iemand misschien nog goede sites met informatie over dit onderwerp, en weet iemand of er ook sites bestaan waar je een game kan maken alvast bedankt groetjes Tom

Erno Mijland - Hierbij alvast een voorproefje... een artikel uit het Fontys-magazine Vector (pdf): www.ernomijland.com/publicaties/vector_gamenenonderwijs.pdf

REAGEER

img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

P.Diepeveen - Wij (Isendoorn College)gaan vooral Google Classroom en Showbie vergelijken. 
Lees verder  arrow

Janita Seinstra - Presentatie boek onderwijshelden tijdens het Permanentbetafestival op zaterdag 13 september in de Drentse bossen. 
Lees verder  arrow

Erik Burgerhout - "Gewoon" bij het opnemen van de absentie goed in je opnemen welk gezicht hoort... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Google’s elektronische leeromgeving: Google Classroom
Google lanceerde onlangs een nieuwe, gratis onderwijstool: Google Classroom. Het is een cloud-based
Lees verder arrow
Professionele ontwikkeling: deze MOOC’S zijn de moeite waard
De meeste docenten beginnen het nieuwe schooljaar vol frisse ideeën. Toch maakt het drukke docenten
Lees verder arrow
Nationaal Congres: Toetsen om te leren
We toetsen veel in het onderwijs. Te veel? In ieder geval doen we te weinig met de uitkomsten van to
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
34%
Leren op maat
 
43%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
5%
Geen van allen
 
13%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

TED-Ed: Heel veel korte filmpjes en volop inspiratie als voorbereiding op het nieuwe schooljaar.