Home Artikelen

Docenten kunnen veel leren van games

motivatie | vrijdag 12 november 2010, 11:15


Leerlingen belonen in plaats van straffen, meerdere opdrachten tegelijk geven en zorgen voor onverwachte wendingen in de les. Dit zijn drie van de zeven tips die gamejournalist Tom Chatfield aan docenten mee wil geven om aandacht van leerlingen beter vast te kunnen houden. Chatfield is van mening dat docenten veel kunnen leren van games.

 

 

7 ways games reward the brain
Een groot voordeel van games is dat alle activiteiten van gamers gemeten kunnen worden. De informatie die op deze manier wordt verkregen, wordt door gamedesigners gebruikt om te analyseren in welke situaties gamers extra gemotiveerd en geconcentreerd zijn. Deze kennis passen zij vervolgens toe bij het ontwikkelen van nieuwe games. Volgens Chatfield is deze informatie niet alleen toepasbaar in gameland, maar ook in onderwijsland. Hij licht de zeven belangrijkste aspecten hiervan toe in zijn lezing '7 ways games reward the brain'.

 

Belonen loont
Het belangrjikste aspect is belonen. Door gamers keer op keer een beloning te geven wanneer ze iets goeds hebben gedaan (al is de uitgevoerde opdracht nog zo klein), krijgen gamers meer zelfvertrouwen en durven ze meer risico te nemen. Verrassingselementen zijn hierbij belangrijk; een beloning die gamers niet verwachten zorgt voor een grotere stimulans dan een al ingecalculeerde beloning. Daarnaast krijgen gamers constant feedback bij het uitvoeren van een taak. Hierdoor zijn de consequenties van handelingen meteen duidelijk en kunnen gamers de taak vanuit een ander perspectief bekijken. Gamers worden ook altijd 'opgezadeld' met meerdere taken tegelijk. Dit geeft ze het gevoel zelf te mogen bepalen welke taak ze wanneer uit willen voeren, waardoor ze meer betrokken worden bij het spel. 

 

Tips voor u
Chatfield biedt u als docent hiermee handvatten aan om leerlingen te motiveren bij het maken van een opdracht. Zijn tips: splits opdrachten op in kleinere taken, beloon inspanning effectief, laat leerlingen ervaren hoe ze structureel in zichzelf kunnen investeren, zorg voor onverwachte elementen en maak gebruik van de motivatie die leerlingen halen uit het samenwerken met andere leerlingen. 

 

ToTaal 2010
Wilt u meer weten over de didactische principes die games zo aantrekkelijk maken voor jongeren? Op donderdag 25 november geeft onderwijsjournalist Erno Mijland een lezing over gamen en het talenonderwijs tijdens ToTaal 2010, het 2e Nationele Docentencongres Talen, georganiseerd door Malmberg.

 

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 12877 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

Tom Baellemans - Hallo, ik ben Tom Baelemans en ik kom uit Nederland en ik ben 13 jaar Ik doe een onderzoek naar hoe games worden gemaakt en of ze nuttig zijn. weet iemand misschien nog goede sites met informatie over dit onderwerp, en weet iemand of er ook sites bestaan waar je een game kan maken alvast bedankt groetjes Tom

Erno Mijland - Hierbij alvast een voorproefje... een artikel uit het Fontys-magazine Vector (pdf): www.ernomijland.com/publicaties/vector_gamenenonderwijs.pdf

REAGEER

img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1
Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
45%
Leren op maat
 
25%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
15%
Geen van allen
 
10%