Home » Gamen in het onderwijs

Gamen in het onderwijs

We hebben al eerder geschreven over een gameverslaving en waar dit toe kan leiden. Nu willen wij u introduceren in de online educatieve games. Dit zijn games ontwikkeld om kinderen op een leuke manier wat te laten leren over een specifiek onderwerp. Ook hier hebben we het eerder over gehad: Serious Gamers.

In het kader van het Darwinjaar 2009 organiseren het Erasmus MC en het Natuurhistorisch Museum Rotterdam ‘H5N1 – De evolutie van een griepvirus’, een ‘besmettelijke’ manifestatie over wetenschappelijk onderzoek naar griepvirussen.

Vanaf deze week is op de site van het Erasmus MC de online game ‘The Great Flu’ te spelen. De game is onderdeel van de wetenschapsmanifestatie over griepvirussen, die in het kader van het Darwin-jaar 2009 wordt georganiseerd. De bedoeling van het spel is dat de speler een aanstaande pandemie in bedwang houdt. Dit kan door verschillende instrumenten te gebruiken die tot je beschikking staan. Bijvoorbeeld het aanleggen van voorraden van verschillende antistoffen, het plaatsen van onderzoeksteams, het verstrekken van gezichtsmaskers of het verbeteren van je onderzoeksfaciliteiten. Alles kost geld en er is maar een beperkt budget beschikbaar, dus het is belangrijk voorzichtig om te springen met je instrumenten. Erg leuk zijn ook de filmpjes van Ab Osterhaus (een Nederlandse viroloog en influenza deskundige) waarin uitgebreider wordt uitgelegd hoe het virus werkt.

Een ander voorbeeld van een educatief spel is het door geschiedenisleraar Piere Cuypers ontwikkelde spel over zijn overgrootvader en Roermonds beroemdste zoon Dr. Pierre Cuypers (1827-1921): De Cuyperscode.

De Cuyperscode is een bijzonder en innovatief computerspel; een artificial reality game rond een mysterie dat met de architect Pierre Cuypers te maken heeft. Er staat ongetwijfeld een gebouw in uw omgeving van de hand van deze oude meester. Wereldberoemd zijn het Amsterdamse Centraal Station, het Rijksmuseum en Kasteel de Haar.
Bij De Cuyperscode gaat het om een speurtocht met hindernissen, die de speler stap voor stap naar de ontknoping van het mysterie leidt. De historische verhaallijn in het spel gaat terug tot ver in de middeleeuwen. De leerlingen doen zo lopende het verhaal kennis op over een architect van naam en faam, over de negentiende en vroeg twintigste eeuw, maar ook over de lotgevallen van nationale topmonumenten.

Deel 1 was een groot succes! Dit deel was met name gericht op Limburg. Het onlangs gelanceerde deel 2 heeft een zeer sterke relatie met Cuypers in Brabant. Zo komen er puzzels in onder andere Den Bosch, Halderberge en Oisterwijk aan bod. De lancering van het spel vond plaats op donderdag 29 januari 2009 in het Jeroen Bosch Art Center in Den Bosch.

Ik wil u aanraden om beide spellen eens te spelen en te voelen hoe het is om games toe te laten in het klaslokaal. Het ene spel kost wat meer tijd om onder de knie te krijgen dan het ander, maar het is zeker het proberen waard.

Laatste onderwijsnieuws

Een lachend meisje met een bloem in haar haar

Lied van de maand: Het wordt weer lente

Een stoer rocknummer over de lente! Hieronder vind je een ingezongen lied, een karaokeversie en tips die je kunt gebruiken in je les.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.