Home » Exameneisen strenger

Exameneisen strenger

De exameneisen voor het voortgezet onderwijs worden aangescherpt. Staatssecretaris Van Bijstelveldt kondigde dit gisteravond aan. De nieuwe regels zijn duidelijk: leerlingen kunnen in de toekomst alleen slagen als het eindexamen voor het centraal examen gemiddeld een voldoende is. Het is dus niet meer mogelijk om onvoldoendes op het centraal examen te compenseren met voldoendes op het schoolexamen. Ook mogen ze in de toekomst voor het eindexamen, dat is het gemiddelde van het schoolexamen en het centraal examen, nog maar één vijf halen voor vakken Nederlands, Engels en wiskunde. De nieuwe eisen gaan in vanaf het schooljaar 2011-2012. Maar waarom dit besluit en wat zijn de gevolgen?

 

Alles komt bijelkaar in dit besluit: meer controle op de schoolexamens, een betere doorstroming naar het vervolgonderwijs en meer aandacht voor taal en rekenen. Eén van de aanleidingen is dat op sommige scholen grote verschillen zijn tussen de cijfers op het schoolexamen en het centraal examen. Het kan zijn dat de schoolexamens op deze school te gemakkelijk zijn. De staatssecretaris wil niet af van de schoolexamens, maar wil hier wel meer controle. En daarbij komt dus de regel die comperseren moet tegengaan. Scholen moeten zelf werken aan de verbetering van de schoolexamens. Als de verschillen met het centraal examen te groot blijven, grijpt de Inspectie in.

 

Volgens de staatssecretaris is er nog een reden voor de nieuwe regels. “De afgelopen tijd hebben we in de Kamer gediscussieerd over het niveua van taal en rekenen. Daarin investeren we fors, dus dat moeten we aan het eind van de rit ook toetsen”, aldus de staatssecretaris in een interview met Trouw. Dit verklaart de nieuwe eis dat er voor het eindexamen twee voldoendes moeten worden gehaald voor Nederlands, Engels en wiskunde. De vervolgopleidingen klaagden al langer over het taal- en rekenniveau van nieuwe studenten. Dit is een extra reden voor de nieuwe eis. De HBO-raad en de Vereniging van Universiteiten VSNU zijn daarom enthousiast over het plan. Zij zien dat er iets wordt gedaan met de klachten over het niveau van de eerstejaars studenten.

 

Het zakpercentage zal ongetwijfeld stijgen door deze maatregelen, maar de staatssecretaris verwacht dat leraren inspelen op de strengere eisen en dat scholieren beter hun best gaan doen. Hierdoor zal uiteindelijk het slagingspercentrage weer stijgen.

 

Allemaal zinnige argumenten, maar toch zijn docenten en leerlingen niet meteen enthousiast. Het LAKS wil dat er eerst meer wordt geïnvesteerd in de basisvakken Nederland, Engels en Nederlands voordat leerlingen worden hierop worden afgerekend bij het examen. Ook de docenten zijn kritisch. Op de site van Beter Onderwijs Nederland vinden sommige docenten wel dat de eisen strenger moeten worden, maar zijn bang voor onbedoelde bij-effecten, zoals dat de aandacht voor Nederlands, Engels en wiskunde ten koste zal gaan van andere vakken. Ook op de site van Trouw worden behoorlijk wat bezwaren geuit. Is het wel eerlijk om zoveel nadruk op de drie basisvakken te leggen? En is dit wel belangrijk voor de doorstroming naar het vervolgonderwijs? En hoe zit het met leerlingen met examenvrees? De druk voor het centraal examen wordt nu hoger opgevoerd. Sommige docenten vragen zich af of er wel iets verandert: leerlingen kunnen nog steeds onvoldoendes halen.

 

Wat is uw mening over het aanscherpen van de exameneisen? Een goed idee of niet? En levert het wat op? Laat uw mening weten door een reactie bij het artikel. Of stem mee met de stelling.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.