Home » Escape the classroom: een breinbrekende uitdaging

Escape the classroom: een breinbrekende uitdaging

In Nederland schieten de escape rooms als paddenstoelen uit de grond. Je wordt erin opgesloten en je kunt ontsnappen door ingewikkelde puzzels op te lossen – als dat lukt tenminste. Eruit komen zonder hulp is namelijk een breinbrekende uitdaging. Precies dat maakt het concept geschikt voor het onderwijs. Durf jij het aan?

Escape room op school

Je klaslokaal transformeren in een escape room, je moet er maar op komen. Een van de docenten die in Nederland de uitdaging aanging, is natuurkundedocent Freek Pols. Op Makered.nl schreef hij eerder dit jaar een blog over het Escape the Classroom-concept dat hij momenteel aan het ontwikkelen is. Met behulp van Arduino-hardware (open source hardware en software om slimme en creatieve objecten, die met hun omgeving interacteren, te ontwerpen en bouwen) maakte hij als onderdeel van zijn concept een slimme box. Daaraan stelde Pols van tevoren wel enkele eisen. Zo krijgen zijn leerlingen 40 minuten de tijd om de ingewikkelde opdrachten met goed gevolg uit te voeren, dus moest er een terugtellende timer op de box komen. Ook drukknopjes om de code in te voeren, led-lichtjes om de levels bij te houden, een alarmlichtje en een minuut tijdstraf bij een foutieve code behoorden tot zijn eisen. In ca. 5 uur zette Pols de box in elkaar en na een testronde onder enkele leerlingen uit 5-havo, bleek er behoefte te zijn aan een hint-knop zodat leerlingen door kunnen als ze er niet meteen zelf uitkomen.

Opdrachten in de escape-classroom

Over de opdrachten die leerlingen moesten uitvoeren om uit het klaslokaal te kunnen ontsnappen gaat Pols niet verder in, al werkt zijn verhaal dusdanig enthousiasmerend dat een rondje surfen op het internet niet kon uitblijven. En wat blijkt? In het onderwijs wint het escape the classroom-concept langzaam maar gestaag aan populariteit. Niet alleen onder echte makers zoals Freek Pols, maar ook onder de iets minder technisch onderlegde docenten.

Er zijn inmiddels enkele initiatieven en platforms die zich in meer of mindere mate bezighouden met de activerende lesvorm. Wil je er graag meer over weten en zelf gaan experimenteren met het concept? Hieronder drie tips waarmee je ongetwijfeld verder komt:

1. Escape the Classroom (vo – biologie)
In Escape the Classroom, de escape room van biologiedocenten Anne de Groot en Joris Koot, wordt een groepje vo-leerlingen opgesloten in het biologielokaal. Om zich heen staan allerlei biologische attributen en om voor het einde van het lesuur weer naar buiten te komen moeten ze aanwijzingen vinden, hun biologische kennis combineren, diverse vaardigheden toepassen en de BINAS – die ze eerst moeten vinden – gebruiken. Het concept kan worden ingezet als motiverende examentraining, maar de onderdelen kunnen als activerende werkvorm ook los worden gebruikt. De makers van deze escape room – die er zelf natuurlijk ook mee werken tijdens de lessen – werken momenteel aan materiaal voor andere vakken, dus houd de website in de gaten…
2. Meester Henk (po)
Als leerkracht in het primair onderwijs is de Yurls-pagina van Meester Henk een perfect startpunt. Deze leerkracht experimenteert volop met digitale escape rooms als onderwijsmiddel en deelt zijn ervaringen, tips en lesmateriaal graag met anderen. Bezoek voor je je erin gaat verdiepen eerst even de informatiepagina voor leerkrachten en bekijk ook de pagina die bestemd is voor kinderen – zo krijg je meer inzicht in de werkwijze en de opzet van de escape rooms van Meester Henk. Vervolgens kun je inspiratie opdoen of een escape room kiezen die je zelf graag wilt inzetten tijdens de les. Het leuke aan de concepten van Meester Henk is dat de thema’s actueel zijn en dat op iedere pagina precies staat wat je ervoor nodig hebt. Wat dacht je bijvoorbeeld van de thema’s ‘Lente’, ‘Koningsdag’ en ‘4 en 5 mei’?
3. Het ‘echte’ werk (po, vo, mbo – alle vakken)
Als laatste zijn er natuurlijk ook de echte escape rooms met ‘school’ als thema. Leuk voor een personeelsuitje of om inspiratie op te doen voor jouw eigen escape-project. Zo maak je in een Groningse escape room een tripje terug in tijd en moet je binnen zestig minuten zien te ontsnappen uit een oud klaslokaal. ‘Dit doe je door het gebruiken van aanwijzingen om raadsels en puzzels op te lossen, het doen van opdrachten en door aanwijzingen en uitkomsten samen te voegen.’ Daarnaast is in Harderwijk een escape room voor kinderen van 8 t/m 12 jaar. Het thema? Een school voor geheim agenten. Top secret dus, maar laat je er vooral inspireren.

Ben jij al weleens in een escape room geweest? Wat zou volgens jou de meerwaarde kunnen zijn van een dergelijk concept in het onderwijs? Of heb je al ervaring met escape the classroom? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.