Home Column

Een klas vol experts

motivatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | dinsdag 23 april 2013, 08:07
kind en opa

Ze zijn creatiever. Ze durven meer te experimenteren. Ze lachen vaker. Ze zijn niet bang voor knopjes, kabels en toetsenborden. Ze winnen vaker met Memory. En in de klas zijn ze in de meerderheid. Ik heb het over kinderen. En over hun potentie: een goudmijn die we veel te weinig verzilveren.

ICT
Neem het onderwerp ‘ict’. De tijd dat opa’s in keurig opgeruimde knutselhokken aan hun kleinkinderen uitlegden hoe je een uitnodigend vogelhuisje maakt, is niet voorbij. Maar dat diezelfde kleinkinderen opa op weg helpen met zijn nieuwe tablet computer, dat is nieuw. En mooi, want het zorgt voor uitwisseling en daarmee voor minder afstand tussen de generaties.

Sociale media en cyberpesten
Hier en daar hoor je ook over die uitwisseling op scholen. Zo was ik vorige week nog op scholengemeenschap Were Di in Valkenswaard voor een avond over sociale media en cyberpesten. Ouders konden er naar deskundigen en naar deskundigen komen luisteren. Ofwel: naar volwassenen die zich professioneel in het onderwerp verdiept hebben, maar ook naar leerlingen die dagelijks actief zijn met sociale media. De leerlingen lieten zien hoe Facebook werkt. En Twitter. Hoe je deze platforms kunt misbruiken om anderen te pesten en wat je er aan kunt doen. Ze deden dat misschien wat giechelig en onwennig. Geen wonder: zo vaak hadden ze dit nog niet meegemaakt. Maar ze deden het. Zo lieten ze zien hoe een Facebook-profiel eruit ziet. Alle ouders kregen bovendien een door de leerlingen samengesteld informatieboekje met uitleg, interviews en toepasselijke puzzels. Rond de laptops ontstonden gesprekjes. Er werd kennis gedeeld.

Nee, niet alle kinderen zijn even knoppenvaardig. De meesten moeten bovendien nog heel veel leren op het gebied van mediawijsheid. Maar ze weten en kunnen allemaal iets en dan heb ik het niet alleen over ict. Dankzij de vrije toegang tot het internet kunnen ze kennis vergaren over onderwerpen die hen boeien. Neem Jack Andraka, die op 15-jarige leeftijd met een ongelooflijk veel betere test kwam om kanker op te sporen.

Expertise inzetten
Terug naar de klas. Wat zou er gebeuren als we de expertises van kinderen een prominentere rol zouden geven in het onderwijs? Als we kinderen mee laten denken over de inrichting van de lokalen, als de spreekbeurt een echte les zou worden, als we ze betrekken bij het kiezen van leermiddelen. Alle zesentwintig, honderd, tweeduizend experts op de school. Op het gebied van judo, websites maken, bijen houden, Marokko, een ziekte enzovoort. Waar het gebeurt zie ik het gebeuren: als je als leraar durft te laten zien dat je ook niet alles weet, leidt dat steevast tot een betere onderlinge verstandhouding in de klas én op school.


Hoe maakt u gebruik van de kennis en vaardigheden van uw leerlingen?

Erno Mijland (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4727 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

George van Sluis - Veel scholen doen dit al meer dan 50 jaar! Scholen die het Jenaplanconcept vormgeven. De film opgenomen op de Ynlaet in Heerenveen is na 30 jaar nog steeds actueel!

Erno Mijland - @Joyce Interessant. Heb een video-interview met Martin gevonden: www.youtube.com/watch?v=ysi-lYFvVfI @Monique Goed!

Joyce - Jean-Pol Martin is in Duitsland een grote naam als het gaat om het onderwijsprincipe 'Lernen durch Lehren' (vrij vertaald: leren door lesgeven) waarbij leerlingen lestaken van de docent overnemen. Een van de gedachtes die erachter steekt, is dat je iets pas echt goed begrijpt, wanneer je het uit kunt leggen aan een ander. Bovendien vinden leerlingen het vaak ook leuk om te doen (al vinden ze het wel spannend in het begin). In het kader van mijn afstuderen ben ik met LdL aan de slag gegaan in mijn lessen Duits. Leerlingen kwamen met oplossingen en ezelfsbruggetjes waar ik zelf niet aan gedacht had, maar die wel aansloegen bij hun klasgenoten.

Monique van Ekert - 100% mee eens! Ik geniet vooraf, tijdens en na de leerlingvergaderingen op onze Crijnsschool van de betrokkenheid en de geweldige ideeën die kinderen bedenken en zo mogelijk mee uitvoeren!

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Karel van Wijngaarden - Het ondernemerschap mag inderdaad wel wat meet gepromoot worden al wordt op dit moment de... 
Lees verder  arrow

Huiswerkbegeleiders/Bijlesdocenten gezocht! - Huiswerkbegeleiders/bijlesdocenten gezocht: www.educause.nl 
Lees verder  arrow

Willem V - Interessant. kende het nog niet. 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma
Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraini
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
21%
3-5
 
34%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%