Home Column

Een klas vol experts

motivatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | dinsdag 23 april 2013, 08:07
kind en opa

Ze zijn creatiever. Ze durven meer te experimenteren. Ze lachen vaker. Ze zijn niet bang voor knopjes, kabels en toetsenborden. Ze winnen vaker met Memory. En in de klas zijn ze in de meerderheid. Ik heb het over kinderen. En over hun potentie: een goudmijn die we veel te weinig verzilveren.

ICT
Neem het onderwerp ‘ict’. De tijd dat opa’s in keurig opgeruimde knutselhokken aan hun kleinkinderen uitlegden hoe je een uitnodigend vogelhuisje maakt, is niet voorbij. Maar dat diezelfde kleinkinderen opa op weg helpen met zijn nieuwe tablet computer, dat is nieuw. En mooi, want het zorgt voor uitwisseling en daarmee voor minder afstand tussen de generaties.

Sociale media en cyberpesten
Hier en daar hoor je ook over die uitwisseling op scholen. Zo was ik vorige week nog op scholengemeenschap Were Di in Valkenswaard voor een avond over sociale media en cyberpesten. Ouders konden er naar deskundigen en naar deskundigen komen luisteren. Ofwel: naar volwassenen die zich professioneel in het onderwerp verdiept hebben, maar ook naar leerlingen die dagelijks actief zijn met sociale media. De leerlingen lieten zien hoe Facebook werkt. En Twitter. Hoe je deze platforms kunt misbruiken om anderen te pesten en wat je er aan kunt doen. Ze deden dat misschien wat giechelig en onwennig. Geen wonder: zo vaak hadden ze dit nog niet meegemaakt. Maar ze deden het. Zo lieten ze zien hoe een Facebook-profiel eruit ziet. Alle ouders kregen bovendien een door de leerlingen samengesteld informatieboekje met uitleg, interviews en toepasselijke puzzels. Rond de laptops ontstonden gesprekjes. Er werd kennis gedeeld.

Nee, niet alle kinderen zijn even knoppenvaardig. De meesten moeten bovendien nog heel veel leren op het gebied van mediawijsheid. Maar ze weten en kunnen allemaal iets en dan heb ik het niet alleen over ict. Dankzij de vrije toegang tot het internet kunnen ze kennis vergaren over onderwerpen die hen boeien. Neem Jack Andraka, die op 15-jarige leeftijd met een ongelooflijk veel betere test kwam om kanker op te sporen.

Expertise inzetten
Terug naar de klas. Wat zou er gebeuren als we de expertises van kinderen een prominentere rol zouden geven in het onderwijs? Als we kinderen mee laten denken over de inrichting van de lokalen, als de spreekbeurt een echte les zou worden, als we ze betrekken bij het kiezen van leermiddelen. Alle zesentwintig, honderd, tweeduizend experts op de school. Op het gebied van judo, websites maken, bijen houden, Marokko, een ziekte enzovoort. Waar het gebeurt zie ik het gebeuren: als je als leraar durft te laten zien dat je ook niet alles weet, leidt dat steevast tot een betere onderlinge verstandhouding in de klas én op school.


Hoe maakt u gebruik van de kennis en vaardigheden van uw leerlingen?

Erno Mijland (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 8591 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

George van Sluis - Veel scholen doen dit al meer dan 50 jaar! Scholen die het Jenaplanconcept vormgeven. De film opgenomen op de Ynlaet in Heerenveen is na 30 jaar nog steeds actueel!

Erno Mijland - @Joyce Interessant. Heb een video-interview met Martin gevonden: www.youtube.com/watch?v=ysi-lYFvVfI @Monique Goed!

Joyce - Jean-Pol Martin is in Duitsland een grote naam als het gaat om het onderwijsprincipe 'Lernen durch Lehren' (vrij vertaald: leren door lesgeven) waarbij leerlingen lestaken van de docent overnemen. Een van de gedachtes die erachter steekt, is dat je iets pas echt goed begrijpt, wanneer je het uit kunt leggen aan een ander. Bovendien vinden leerlingen het vaak ook leuk om te doen (al vinden ze het wel spannend in het begin). In het kader van mijn afstuderen ben ik met LdL aan de slag gegaan in mijn lessen Duits. Leerlingen kwamen met oplossingen en ezelfsbruggetjes waar ik zelf niet aan gedacht had, maar die wel aansloegen bij hun klasgenoten.

Monique van Ekert - 100% mee eens! Ik geniet vooraf, tijdens en na de leerlingvergaderingen op onze Crijnsschool van de betrokkenheid en de geweldige ideeën die kinderen bedenken en zo mogelijk mee uitvoeren!

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Alexander van Boom - Sinds wanneer is "kijken" een zwak werkwoord? Moet het niet "de politieke onderwijsnarren" zijn? Worden in de... 
Lees verder  arrow

Ton Ammerlaan - Start.me is ook een handige portal: je kunt er per opleiding een maken maar ook... 
Lees verder  arrow

Jeroen - @ Annemarie: zal wel komen omdat het een gesponsord artikel is 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips mei 2015
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
18 tot en met 22 mei: De week van #onderwijs2032
Van 18 tot en met 20 mei 2015 organiseert Like to Share, in het kader van de week van #onderwijs2032
Lees verder arrow
De staat van leraar in het voortgezet onderwijs: deel 1
Er kan nog wel het een en ander worden verbeterd in het onderwijs. Docenten willen dat ook best –
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
73%
Nee, geen goed plan
 
27%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.