eduScrum: een nieuwe onderwijsmethodiek

6

SCRUM is een flexibele manier om (software)producten te maken. Daarnaast is het een methode die zelfs zonder ict-middelen in de dagelijkse praktijk van het onderwijs kan worden geïntegreerd. EduScrum: een methodiek die leidt tot een andere manier van je lessen organiseren.

EduScrum is bedacht door Willy Wijnands van het Ashram College in Alphen a/d Rijn. Inmiddels draagt hij de methodiek wereldwijd uit en vindt er gecoördineerde internationalisering plaats. EduScrum vraagt een zelforganiserend vermogen van leerlingen. De vraag is of dit voor alle niveaus bruikbaar is, maar het is absoluut een uitstekende voorbereiding op een vervolgopleiding. Ook in Nederland omarmen steeds meer docenten de aanpak. Willy:

‘Ik geef de leerlingen eigenaarschap over hun eigen leerproces, maar nog belangrijker: vertrouwen. De leerlingen nemen hun verantwoordelijkheid door de vrijheid en ruimte die ze krijgen. Het effect is dat de leerlingen betrokken worden, effectiever en efficiënter werken en hun resultaten – ook op persoonlijk vlak – beter worden. Ze leren ontdekken wie ze zijn en wat ze kunnen. Kortom: geweldig om de leerlingen zo te zien groeien!’

Wat Willy stelt, wordt bevestigd door de leerlingen die we hebben gesproken. Doordat ze in teamverband werken, ontstaat er zowel groepsdruk als groepshulp. Leerlingen controleren elkaar en er is druk om het werk echt af te maken. Daarnaast leggen ze stof aan elkaar uit, verdelen ze taken én werken ze zelfstandig en zijn ze actief aan het leren. Hierdoor heeft de docent meer tijd om leerlingen die achterblijven te helpen.

EduScrum in de praktijk

 

Product Owner: leerlingenteams, bestaande uit vijf leerlingen, leveren steeds leer(deel)producten op. Ze controleren bij elkaar of ze de materie beheersen op basis van kwaliteitscriteria (zelfstandig opgesteld en goedgekeurd door docent). De Product Owner is de docent: hij is verantwoordelijk voor het vaststellen van de te behalen leerdoelen en de beoordeling hiervan, voor bewaking van het eduScrum-proces en voor het faciliteren van het leerproces van de individuele leerlingen binnen de teams; zoals bijvoorbeeld het verwijzen naar leerstof, beantwoorden van vragen en verwijzen naar voorbeelden.

Acceptatie Criteria: de Acceptatie Criteria worden vooraf opgesteld en gedeeld met het leerlingenteam. Deze criteria bestaan uit bijvoorbeeld de minimale score voor de toetsen, vormen van presentatie en de omvang daarvan, maar ook deadlines en overige randvoorwaarden aan het op te leveren werk. De teamleden stellen zelf taken en activiteiten op om te zorgen dat er aan de Acceptatie Criteria kan worden voldaan.

Stand-up: leerlingenteams krijgen de bevoegdheid dat zij hun eigen werk kunnen organiseren. De scrum-methodiek geeft de structuur. Tijdens een zogeheten stand-up bespreken de leerlingen onderling de activiteiten die ze de volgende bijeenkomst af willen hebben. De stand-up vindt elk lesbijeenkomst plaats en wel aan het begin.

Sprint: het hart van eduScrum is een Sprint. Dit kan bijvoorbeeld het beheersen van een hoofdstuk uit een boek zijn, et cetera.

1 docent, 60 leerlingen
Tijdens ons bezoek werkten een kleine zestig havo4-leerlingen onder begeleiding van één docent. EduScrum verschilt in zoverre van scrum dat teamvorming en het teamproces benadrukt wordt; na afloop retrospectief. De teams van ieder vijf leerlingen zijn door de leerlingen zelf samengesteld. Zo ervaren zij ook of ze een volgende keer weer bij diezelfde leerlingen willen zitten, of dat zij liever voor een ander type (goede verslaglegger, sterk in practicum, luistert naar de andere groepsleden) gaan. Per groepje van vijf was er één device aanwezig (meest laptops, een enkele tablet). Als leerlingen met vragen bij de docent kwamen, stuurde hij ze in de meeste gevallen terug: vraag maar aan je teamleden. Af en toe vroeg hij vijf minuten aandacht van de totale groep om iets klassikaal toe te lichten.

Wat levert eduScrum op?
De leerlingen die via eduScrum werkten, scoorden over de hele linie hoger dan leerlingen die bij andere docenten via traditionele lessen onderwijs volgden. Positieve ervaringen die eruit sprongen: eduScrum geeft zelfvertrouwen, leerlingen krijgen meer regie over hun leerproces; werk is opgedeeld in kleine, behapbare brokjes, waardoor leerlingen op schema blijven/elkaar op schema houden, daardoor minder stress voor proefwerk; Willy houdt gemiddeld 30% per jaar tijd ‘over’ (als er drie uur voor het vak staat, in dat leerjaar, is hij in maart al klaar).

Toch waren sommige leerlingen niet uitsluitend lovend over de methode: ik vind het moeilijker, want ik kan niet plannen. Ik heb PPDNOS; ik ben niet zo sociaal, en dan is één vak op deze manier genoeg, dan is het een leuke afwisseling; vorige keer had ik een ander groepje, dat ging niet goed. We hadden een 4,8. Dus het hangt ook af van je groepje.” Wil je meer informatie over de eduScrum-methode? Bezoek dan de website of bekijk deze YouTube-video.

Durf jij als docent de regie uit handen te geven en geef je eduScrum een kans van slagen op jouw school? Laat je reactie achter via onderstaand reactieformulier.

6 REACTIES

  1. Ook Sieger Kooij, ‘de man van de filmpjes’, heeft met Scrum gewerkt op het Commenius College in A’dam (scheikunde). Hij heeft Willy’s model aangepast: simple scrum. Daarbij stelde Sieger de taken vast en kende er punten aan toe. Leerlingen werkten in groepjes van twee.

  2. Ik heb zelf ook een training gehad van Willy Wijnands, net als Sieger Kooij.
    ( en ben er laaiend enthousiast over ! )
    Maar ik zou er toch voor willen pleiten om de naam eduScrum te blijven hanteren, ook al heb je zelf aanpassingen aan het systeem gemaakt. Zo krijgt het eduScrum systeem mijns inziens meer kans om naam te maken in de wereld.
    Wat zijn jullie gedachten hierover ?
    (kan heel goed zijn overigens dat Willy zelf helemaal niet blij zou zijn met mensen die afwijken van het eduScrum systeem en het tóch eduScrum noemen… )

  3. Vanzelfsprekend blijft Willy de bron achter dit gedachtegoed. Ik kan me echter voorstellen dat je zijn model aanpast aan de voor jou (en je leerlingen) best werkzame wijze. Met het gevaar dat het idee achter eduScrum langzaam maar zeker naar de achtergrond verschuift en je, voor je het weet, weer ‘traditioneel’ lesgeeft. Zoals je terecht opmerkt is Willy een purist met betrekking tot zijn eduScrum. Dat begrijp ik wel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER