Doe eens een week iets heel anders!

0

Hoe geef je in de toekomst les? Een vraag waar je niet elke dag bij stil staat. Wat zou ik willen veranderen en wat vooral behouden? Evelien Hoekman, docente economie aan de Van der Capellen Scholengemeenschap in Zwolle, had bij deze vraag het volgende beeld voor ogen: “Het ideaalplaatje voor mij is dat leerlingen keuzes hebben, ze actief betrokken zijn bij de stof, gebruik maken van de moderne leermiddelen en over de grenzen van een vak heen kunnen kijken”. Deze vier pijlers zijn de basis voor de projectweek nieuwe media. 

Het is een projectweek geworden die met verschillende thema’s kan worden ingevuld. Met vakoverstijdende themas, zoals Europa of het klimaat, maar ook met losse onderwerpen per vak. Het is zo ruim opgezet dat ieder vak met het project mee kan doen. Met dit project wil Hoekman leerlingen op een aantrekkelijke manier aan de slag laten gaan met zaken die hen interesseren zodat de schoolonderwerpen meer aanspreken. “Docenten klagen vaak dat leerlingen niets anders doen dan naar hun iPod luisteren, tv-kijken, internetten en nietszeggende tijdschriften lezen”. Daarom heeft Hoekman juist deze zaken in haar projectweek willen verwerken. “Het leuke is ook dat je ander talent uit een leerling haalt. Het is geweldig om te zien dat een heel verlegen meisje een interview kan doen voor het tv-programma. Een leerling is meer dan alleen hoe hij of zij in de klas zit”.

De opdracht van de projectweek is: maak een krant, magazine, website, tv-programma of radio-programma. Leerlingen vormen een projectgroepje en worden de nieuwe redactie van de Fancy, de Volkskant, Geenstijl.nl, Klokhuis, het Journaal of Vroege Vogels. Ze mogen zelf kiezen wat ze willen doen, maar ze moeten wel de opdrachten van de verschillende vakken erin verwerken. Verder moet iedere groep een interview houden en de gegevens in de krant of website terug laten komen. Een uitgebreide beschrijving is in de handleiding te vinden. Twee mogelijke projecten zijn daarin uitgewerkt. Voor 3 Havo/Vwo een themaproject over olie en voor 4 Havo een project met losse onderwerpen per vak en suggesties voor vakoverstijgend werken, zoals bijvoorbeeld een samenwerking tussen wiskunde en Duits. Het document is een handleiding voor docenten die zelf lessen en activiteiten rondom projecten willen organiseren. De handleiding biedt volop suggesties voor opdrachten en geeft praktische informatie over bijvoorbeeld planningen.

“Het is waarschijnlijk niet haalbaar om het hele beschreven project uit te voeren”, aldus Hoekman. “Mijn advies is dan ook om het document als een idee te zien en eruit te pakken  wat je aanspreekt. Er zijn volop mogelijkheden om klein te beginnen. De keuze uit vier opdrachten kan terug gebracht worden naar één,  de workshops kunnen worden geschrapt en het aantal betrokken vakken verminderd. Natuurlijk kun je het ook heel eenvoudig houden: laat leerlingen inflatie uitleggen in een filmpje. Een mooi voorbeeld is de uitzending van Willem Wever over dit onderwerp (zie www.willemwever.nl/uitzendinggemist; serie 11 aflevering 6: waarom wordt er geen extra geld gedrukt voor arme mensen?). Of schrijf met de hele klas een rap over de sociale zekerheid. Een spel is ook een leuk idee”. Mochten scholen toch de projectweek groots willen aanpakken, dan is hulp van buitenaf geen overbodige luxe. Bijvoorbeeld van Bureau Pan. Dit bureau kan de algemene coördinatie verzorgen en de leerlingen helpen bij de technische klussen, zoals filmen op een website bouwen.

Hoekman hoopt dat docenten iets met haar idee kunnen. “Hopelijk biedt dit inspiratie voor docenten om met een project aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd naar de reacties!”.

LAAT EEN REACTIE ACHTER