Home Column

Hoe je hout snijdt...(docenten en ICT)

motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | woensdag 14 september 2011, 11:00
Handzaag

Adviseur, trainer en onderwijsjournalist Erno Mijland over leren voor de toekomst.

In hoeverre is een docent verplicht zich te verdiepen in de mogelijkheden van ict voor zijn/haar lespraktijk? In hoeverre is een docent verplicht zich te verdiepen in de (steeds vaker ook digitale) belevingswereld van zijn/haar leerlingen? Vragen waarop u vast en zeker een houtsnijdend antwoord wilt.


Timmerman Hendrik
Stel, ik ben een aannemer. Een van mijn medewerkers is timmerman Hendrik. Hendrik draait al even mee in de zaak. Hij zweert bij de handzaag waarmee hij zijn loopbaan begon. Een decoupeerzaag, een reciprozaag of een radiaalzaag... nee, dat is allemaal modern spul voor mensen die het vak niet écht beheersen. En hout? Hout is eik, beuk, vuren, meranti misschien. Nee, in de eigenschappen van eigentijdse soorten als accoya of afromosia wil hij zich niet verdiepen.

Slechte kanten
Mijn afnemers zijn nogal kritisch, van de tientjescultuur zeg maar. Ze willen dat mijn bedrijf de klus snel klaart, dat het werk perfect is en dat we iets duurzaams opleveren. Ik weet dat je met een decoupeerzaag sneller en preciezer kunt werken dan met een handzaag en dat er tegenwoordig houtsoorten zijn die het langer volhouden in ons kletsnatte klimaat. U snapt het: ik zit een beetje met Hendrik in mijn maag.

Goede kanten
Ik weet ook dat Hendrik kwaliteiten heeft. Zo heeft hij inzicht in hoe je sterke constructies maakt, is hij mijn meest loyale medewerker en is hij een steun en toeverlaat voor mijn jongste medewerkers. U snapt het: ik wil Hendrik niet kwijt.

Enthousiasmeren
Dus stuur ik Hendrik op cursus, probeer hem te verleiden toch dat slimme stuk elektrisch gereedschap eens uit te proberen en vraag mijn jongste medewerkers hem te enthousiasmeren voor dat nieuwe type hout. Of het lukt, weet ik niet. Hendrik is immers een hypothetische timmerman. Virtueel heet dat tegenwoordig.

Oplossing
Stel nu, Hendrik is docent en ik ben zijn collega of directeur. Kunt u me een houtsnijdend advies geven? Verplichten of verleiden? Uitsluitend gebruik maken van zijn kwaliteiten? Hem zelf de ‘sense of urgency’ laten ontdekken? Wie slaat de spijker op zijn kop?

Erno Mijland (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4865 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

theo wismans - www.onderwijsvanmorgen.nl/projectweek-techniek-tuinhuis-bouwen Laten we ook niet vergeten dat er echt vakmensen vanuit het onderwijs moeten komen. Wat Thijs hier doet is prachtig. Hij laat de leerlingen smullen in de techniek en dat is o zo belangrijk. Dat er weer timmermannen komen.! Wie wil ook een mooi techniek projekt op Ovm zetten. Ik zie totaal niets en dat kan beter!

marlies - Enthousiasmeren kán het beoogde effect bewerkstelligen. Maar als verleiden niet lukt, dan ontkomt Hendrik m.i. niet aan de keuze om óf op zoek te gaan naar een baan waar ze nog met handzagen werken óf de competenties aan te leren die in zijn vakgebied essentieel zijn.

REAGEER

img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Eric Snelders - Dit artikel is al van enige tijd geleden, maar ik las het nu pas (juli... 
Lees verder  arrow

Silvia Beekmans - @Hans Op het Roodt. Het zou fijn zijn als u uw gegevens toch even wilt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
LAKS-monitor 2014: de tevredenheid van leerlingen over toetsen
Onlangs publiceerde LAKS de LAKS-monitor 2014: het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder leerl
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
38%
Leren op maat
 
38%
Device onafhankelijk leren
 
0%
Opbrengstgericht leren
 
15%
Geen van allen
 
8%