Home Column

Hoe je hout snijdt...(docenten en ICT)

motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | woensdag 14 september 2011, 11:00
Handzaag

Adviseur, trainer en onderwijsjournalist Erno Mijland over leren voor de toekomst.

In hoeverre is een docent verplicht zich te verdiepen in de mogelijkheden van ict voor zijn/haar lespraktijk? In hoeverre is een docent verplicht zich te verdiepen in de (steeds vaker ook digitale) belevingswereld van zijn/haar leerlingen? Vragen waarop u vast en zeker een houtsnijdend antwoord wilt.


Timmerman Hendrik
Stel, ik ben een aannemer. Een van mijn medewerkers is timmerman Hendrik. Hendrik draait al even mee in de zaak. Hij zweert bij de handzaag waarmee hij zijn loopbaan begon. Een decoupeerzaag, een reciprozaag of een radiaalzaag... nee, dat is allemaal modern spul voor mensen die het vak niet écht beheersen. En hout? Hout is eik, beuk, vuren, meranti misschien. Nee, in de eigenschappen van eigentijdse soorten als accoya of afromosia wil hij zich niet verdiepen.

Slechte kanten
Mijn afnemers zijn nogal kritisch, van de tientjescultuur zeg maar. Ze willen dat mijn bedrijf de klus snel klaart, dat het werk perfect is en dat we iets duurzaams opleveren. Ik weet dat je met een decoupeerzaag sneller en preciezer kunt werken dan met een handzaag en dat er tegenwoordig houtsoorten zijn die het langer volhouden in ons kletsnatte klimaat. U snapt het: ik zit een beetje met Hendrik in mijn maag.

Goede kanten
Ik weet ook dat Hendrik kwaliteiten heeft. Zo heeft hij inzicht in hoe je sterke constructies maakt, is hij mijn meest loyale medewerker en is hij een steun en toeverlaat voor mijn jongste medewerkers. U snapt het: ik wil Hendrik niet kwijt.

Enthousiasmeren
Dus stuur ik Hendrik op cursus, probeer hem te verleiden toch dat slimme stuk elektrisch gereedschap eens uit te proberen en vraag mijn jongste medewerkers hem te enthousiasmeren voor dat nieuwe type hout. Of het lukt, weet ik niet. Hendrik is immers een hypothetische timmerman. Virtueel heet dat tegenwoordig.

Oplossing
Stel nu, Hendrik is docent en ik ben zijn collega of directeur. Kunt u me een houtsnijdend advies geven? Verplichten of verleiden? Uitsluitend gebruik maken van zijn kwaliteiten? Hem zelf de ‘sense of urgency’ laten ontdekken? Wie slaat de spijker op zijn kop?

Erno Mijland (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4939 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

theo wismans - www.onderwijsvanmorgen.nl/projectweek-techniek-tuinhuis-bouwen Laten we ook niet vergeten dat er echt vakmensen vanuit het onderwijs moeten komen. Wat Thijs hier doet is prachtig. Hij laat de leerlingen smullen in de techniek en dat is o zo belangrijk. Dat er weer timmermannen komen.! Wie wil ook een mooi techniek projekt op Ovm zetten. Ik zie totaal niets en dat kan beter!

marlies - Enthousiasmeren kán het beoogde effect bewerkstelligen. Maar als verleiden niet lukt, dan ontkomt Hendrik m.i. niet aan de keuze om óf op zoek te gaan naar een baan waar ze nog met handzagen werken óf de competenties aan te leren die in zijn vakgebied essentieel zijn.

REAGEER

img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

P.Diepeveen - Wij (Isendoorn College)gaan vooral Google Classroom en Showbie vergelijken. 
Lees verder  arrow

Janita Seinstra - Presentatie boek onderwijshelden tijdens het Permanentbetafestival op zaterdag 13 september in de Drentse bossen. 
Lees verder  arrow

Erik Burgerhout - "Gewoon" bij het opnemen van de absentie goed in je opnemen welk gezicht hoort... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Nieuw jaar, nieuwe gezichten: elkaar leren kennen
In het Noorden zijn de scholen al begonnen en Midden- en Zuid-Nederland volgen de komende weken. Lee
Lees verder arrow
Google’s elektronische leeromgeving: Google Classroom
Google lanceerde onlangs een nieuwe, gratis onderwijstool: Google Classroom. Het is een cloud-based
Lees verder arrow
Professionele ontwikkeling: deze MOOC’S zijn de moeite waard
De meeste docenten beginnen het nieuwe schooljaar vol frisse ideeën. Toch maakt het drukke docenten
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
34%
Leren op maat
 
44%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
4%
Geen van allen
 
13%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

TED-Ed: Heel veel korte filmpjes en volop inspiratie als voorbereiding op het nieuwe schooljaar.