De winnaars van The Game laten leerlingen het meeste groeien

0

Tijdens de designathon op 11 februari werden de drie finale teams uitgedaagd hun idee verder uit te diepen en te verbeelden met interaction designers. Bekijk hier een compilatie van de finale en alles over het idee van de winnaars van de OVM-Award. 


High Trust met nieuwe methode Engels, Let’s Grow!
Docenten: Dennis de Vink (GSG Leo Vroman, Gouda) en Loes van Gemert (De Rooi Pannen, Tilburg)
Interaction en visual design: Rixt Singelsma , Jasper Pranger

 Beschrijving Let’s Grow!
High Trust bedacht een nieuwe methode Engels Lets’s Grow!. Het is niet afgestemd op mavo, havo of vwo, maar op het beheersingsniveau. De leerling groeit in de taal en naar eindtermen toe door te doen. Aan het begin van elk schooljaar krijgt de leerlling een test ‘I can’. De leerling krijgt daarop oefeningen voor de vaardigheden Conversation, Listening, Reading en Writing; die qua beheersingsniveau meestal verschillen.  De oefeningen zijn afgestemd op een bereikbaar hoger niveau. De oefeningen zijn zinvolle opdrachten gekoppeld aan de belevingswereld van de leerling en aan actualiteiten. Doel is dat een leerling niet meer afhaakt uit verveling of faalangst. De groei wordt gesymboliseerd door een avatar (bonenstaak i.c.) die gepersonaliseerd kan worden naarmate de leerling opdrachten uitvoert. Een tijdje niets doen heeft het effect dat de gegroeide avatar weer krimpt. Het gaat erom dat de leerlingen iets doen met de taal, niet persé dat ze het goed moeten doen. Van het bezig zijn met de taal leren ze.

High Trust laat een voorbeeld zien van een bordspel om de woordenschat en begripsvorming te vergroten, Route66. “Een spelvorm waar je aan andere leerlingen moet kunnen uitleggen wat een woord inhoud om de dobbelsteen te mogen gooien en natuurlijk als eerste te eindigen in Santa Monica Bay in California.”. Geen stress van toetsen want er zijn geen cijfers. De docent is coach en heeft direct inzage in de ontwikkeling van elke leerling. Het doel van Let’s Grow! is de ontwikkeling van de leerling optimaal te stimuleren door te focussen op individuele groeibehoeften. Niet alleen geschikt voor het VO maar ook het MBO.

Jurybeoordeling: Het is mooi dat groei beloond wordt in plaats van niveau.
De ontwerpers van dit idee hebben een duidelijke pijn vanuit leerlingen en docent benoemd; de methode lost echt iets op. Dit idee is idealistisch en vraagt wel wat organisatorische aanpassingen van scholen. Toch zijn die waarschijnlijk redelijk eenvoudig op te lossen, omdat je binnen een vak blijft. Het is mooi dat groei beloond wordt in plaats van niveau. En ook de nadruk op samenwerkend leren wordt goed beoordeeld.

Aandachtspunt is of de leerling echt succeservaringen heeft wanneer hij steeds op een uitdagend niveau werkt. Ook vraagt de jury zich af hoe lang de – leuke en passende- metafoor van de bonenstaak interessant blijft.

Reactie Dennis de Vink: “De award lijkt op een kroon. En dat is deze winst ook.” Zijn volledige reactie in een blog op NieuwKrijt.nl

Lees hier alles over de overige ideeën die de finale haalden.

Heb jij ook innovatieve ideeën? Laat het ons weten. We helpen je graag om verder te komen.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER