Home Artikelen

De schuld van jongeren

donderdag 29 oktober 2009, 12:38
schulden2kl

Zeven miljoen woekerpolissen in Nederland. Dat was voor mij de afgelopen weken wel een eye-opener in het hele debacle rondom de Dirk Scheringa Bank. Het toch redelijk zuinig Nederlandse volkje blijkt zich vaak tegoed te doen aan extra schulden om de keuken uit te bouwen, een caravan te kopen of om iets ruimer te leven. En het hebben van schulden blijkt niet alleen een probleem te zijn van de ouders. Jongeren kunnen er ook wat van.  

 

 

Jongeren blijken volgens een recent onderzoek van het Nibud veel makkelijker schulden te maken dan tot voor kort. 63% van de jongeren leent geld. Dit was vorig jaar nog 45%. Geld lenen is goedkoop en jongeren zijn een belangrijke doelgroep voor banken. En waarschijnlijk ook een makkelijke prooi. Want wie wil niet gewoon lekker mobiel kunnen bellen, sms’en of merkkleding kopen? Kijk even naar dit straatinterview om een indruk te krijgen. 


In deze tijd is het volgens mij niet alleen belangrijk om stil te staan bij al die mensen die bankierden bij de DSB. Of al die mensen die straks omvallen als ook de Afab niet meer bestaat. Nee: ook jongeren en met name banken die jongeren trekken moeten extra aandacht krijgen. Aandacht die ze blijkbaar van de overheid niet krijgen, want op scholen wordt er nog bar weinig gedaan aan jongeren en geld.
 

 


In de verschillende blogs hoor je wel geluiden van ouders dat er meer aandacht moet worden besteed aan financiële zaken en geld lenen op scholen. Termen als “budgetlessen” of “zakgeldles”
komen veelvuldig voor. En natuurlijk zijn er wel een aantal initiatieven, maar die zijn – zover ik het kan zien – door de scholen zelf geïnitieerd en niet door de politiek.  


De politiek deed wel iets deze zomer. Want op 19 juni besloten Hans Spekman (PvdA-kamerlid) en Sven Stevenson (voorzitter Jonge Socialisten) om een website in het leven te roepen: geen-schuld.nl. Een site waarop jongeren in discussie konden gaan over de manieren waarop schuldenproblemen kunnen worden opgepakt. Schulden die te maken hebben met de mobiele telefoon, dubieuze sms-abonnementen, uitgaan etc. Konden. Want de site is na een half jaar al niet meer bereikbaar. Waarschijnlijk geldproblemen.  


Maar voor banken wordt ook duidelijk dat goede voorlichting belangrijk is. Natuurlijk kwam onze meest stabiele bank deze week met een nieuw initiatief: Rabobank’s
B.O.E.G. Een internetsite bedoeld voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar die een beetje hulp nodig hebben bij hun eigen financiële huishouding. Want blijkbaar is dat nodig: "Uit eerder onderzoek blijkt dat 63% van de ouders een belangrijke rol voor de banken ziet weggelegd in de financiële opvoeding van hun kind." Aldus Esther Zimmerman van de Rabobank.


B.O.E.G. staat voor Baas Over Eigen Geld. Beetje reclame-achtig vind ik, maar de insteek is goed. En nodig in een tijd waarin alles wat duurder lijkt en jongeren zich steeds meer in de schulden storten. Schulden van 10.000 euro blijken onder jongeren heel normaal te zijn. En heeft gevolgen voor hoe zij op school functioneren. Volgens ROC Amsterdam (zie hier een ROC hulpverlener in NOS Headlines)
is de schatting dat 20% van de jongeren de school verlaat (schooluitval), vanwege de schulden. Maar een goede opleiding is natuurlijk juist een basisvoorwaarde om financieel zelfstandig te kunnen zijn. 

 


Oproep 1
Wij zijn benieuwd of er nieuwe, leuke, interessante lesmethodes zijn ontwikkeld rondom jongeren en geld. Maak deze kenbaar op de sectie DOE MEE, zodat andere scholen geïnspireerd worden om ook dergelijke lessen te ontwikkelen. 

 


Oproep 2
Politiek. Zorg dat jongeren op school de juiste informatie krijgen rond hun financiële huishouding. Hun ouders hebben zelf waarschijnlijk twee tot drie woekerpolissen en geven daarmee niet het goede voorbeeld. Stel geld beschikbaar voor goede lesmethoden rond geld.     

Stuur dit artikel door | 23717 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (6 totaal) Alle reacties...

Fer - Er is veel discussie over kredietverstrekking door banken. Toch valt het niet mee om 'rood' te staan bij banken. Banken hebben er immers belang bij dat klanten niet in de problemen komen. Een waarschuwing is op zijn plaats voor (m.n.) jongeren die een abonnement afsluiten voor hun mobiele telefoon. Men vergeet wel eens dat telecombedrijven klanten in enorme financiële problemen kunnen brengen door hun verkapte "leningen". Veel klant ondervinden dit nadeel wanneer hun rekening wordt "geplunderd' door onverwachts hoge kosten voor sms, sms info aanbieders en datakosten zowel in het binnenland als in het buitenland. Zorgvuldigheid is voor banken een vanzelfsprekendheid. Telecombedrijven hebben daar lak aan en kennen maar één belang: die van het innen van de rekening, ongeacht de hoogte ervan.

Florina Blokland - Het NIBUD gaat in Wordpress een deel-lokaal over Geld opzetten in de Digitale School. Omdat "Kennisnet andere prioriteiten stelde" is de Webplek Geld daar verdwenen. Aan deze Webplek leverde het Nibud een belangrijke bijdrage. De Digischool heeft nu ruimte gemaakt voor een lokaal, dat overigens nu nog in opbouw is. [Ik wilde dus de link vermelden, maar hierdoor wordt mijn bericht gezien als spam. Dus anders proberen met het adres zonder http : wp.digischool.nl/geld ]

Florina Blokland -

Florina Blokland -

Florina Blokland - Het Nibud heeft een lespakket ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs: In & Out. Zie: www.nibud.nl/professionals/alle-producten-en-diensten/lesmateriaal/in-out.html

Evelien Hoekman - In de kennisbank economie staan twee opdrachten over financiële educatie. Het spel money matters is gemaakt door studenten van de HAN en zij hebben er vorig jaar de derde prijs in de categorie studenten van de professor Peerprijs mee gewonnen. content-e.ou.nl/content-e/pub_RDMC/KBeco/documents/mi_37713_do_31726.htm De ander is een opdracht rond de Portugese waterhond van de Obama's.Leerlingen bekijken een fragment hierover uit het programma "alles draait om geld" en gaan dan zelf aan de slag met het bereken van de kosten van een paard/auto/bruiloft. Hierbij kijken ze ook naar variabele en constante kosten. content-e.ou.nl/content-e/pub_RDMC/KBeco/documents/mi_38016_do_31954.htm Persoonlijk heb ik nog een opdracht waarbij derde klas leerlingen hun inkomsten en uitgaven gedurende een week in kaart brengen. Ze moeten onderscheid maken in vast, dagelijks, en incidentele uitgaven. Probleem hierbij is toch wel het waarborgen van de privacy van de leerlingen.

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Eric Snelders - Dit artikel is al van enige tijd geleden, maar ik las het nu pas (juli... 
Lees verder  arrow

Silvia Beekmans - @Hans Op het Roodt. Het zou fijn zijn als u uw gegevens toch even wilt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
LAKS-monitor 2014: de tevredenheid van leerlingen over toetsen
Onlangs publiceerde LAKS de LAKS-monitor 2014: het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder leerl
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
43%
Leren op maat
 
36%
Device onafhankelijk leren
 
0%
Opbrengstgericht leren
 
14%
Geen van allen
 
7%