Home » De opkomst van de teacherpreneur

De opkomst van de teacherpreneur

De druk om zo efficiënt mogelijk te werken maakt docenten vindingrijker dan ooit. Mede daardoor vindt een toename van zogenoemde teacherpreneurs plaats: docenten die voor de klas staan en de rest van hun tijd besteden aan het verspreiden van best practices en innovatieve ideeën. Tijd voor? Niet bepaald. Toch vullen steeds meer docenten hun werk in het onderwijs op deze ondernemende manier in. Zelfs als dat wat minder uren voor de klas betekent.

Teacherpreneurs zijn docenten die lesgeven en zich daarnaast op uiteenlopende manieren inzetten voor een beter onderwijs. Sommigen houden zich bezig met beleid, maar ook het structureel coachen en ondersteunen van andere docenten of het ontwikkelen van (technologische) onderwijs-tools zijn voorbeelden van  ‘teacherpreneurschap’. Een hybride rol, maar wel een waarbij de docent bewust voor de klas blijft staan.

Is dat nou zo nieuw?
Nee. Teacherpreneurs zijn er altijd al geweest. Net als ondernemers die niet direct uit het onderwijs komen maar zich er wel op toespitsen. De markt is verzadigd door ondernemers – denk aan de explosieve toename van sociale media- en ICT-experts – die veelal niet direct uit het werkveld komen. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar heeft wel tot gevolg dat scholen voorzichtiger zijn met het inschakelen van deze partijen.

Precies daar hebben de teacherpreneurs een streepje voor: Zij weten tenslotte als geen ander waar leerlingen, collega’s en het onderwijs in het algemeen behoefte aan hebben. Hun primaire motivatie zit in het dichten van gaten en oplossen van kwesties waar ze dagelijks mee te maken hebben – niet in verdienen van geld. Door de toename van het aantal teacherpreneurs zijn innovatieve oplossingen steeds vaker binnen de muren van een schoolgebouw te vinden. Een bottom-up aanpak, waar zowel de docent als de school van profiteert.

Ben of ken jij een teacherpreneur?
Onderwijs van Morgen is op zoek teacherpreneurs! Graag gaan we met jullie in gesprek om zowel jullie motivatie als knelpunten en leermomenten met andere docenten te delen. Dit willen we doen door middel van een serie themablogs. Op die manier willen we goede ideeën een platform bieden en daarnaast (nog) meer docenten motiveren om op ondernemende wijze het onderwijs te verbeteren. Dus ben of ken jij een teacherpreneur? Stuur dan een e-mail naar renee.conradi@malmberg.nl en laat alvast een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.