Home Artikelen

Concept-contextonderwijs in een lesmethode

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | trends | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | woensdag 30 januari 2013, 10:51

De nieuwe examenprogramma’s biologie voor havo en vwo gaan in augustus 2013 van start. Het uitgangspunt van dit nieuwe programma is de concept-contextgedachte. Het doel hiervan is dat leerlingen hun biologische kennis leren toepassen in verschillende contexten: denk hierbij aan contexten uit de leefwereld, de beroepsuitoefening en de wetenschap.

Als gevolg van deze vernieuwing is ook het lesmateriaal aangepast. Onder sommige biologiedocenten is er discussie ontstaan over de vraag in hoeverre een methode kan samengaan met deze concept-contextgedachte. Yvonne Morsink en René Westra, respectievelijk uitgever en auteur van de methode Biologie voor jou, leggen uit hoe zij dit met de vernieuwde methode hebben aangepakt.

Hoe is de concept-contextbenadering vormgegeven in de lesmethode?
Morsink: “Bij de nieuwe methode  hebben we ervoor gekozen de leerlijn vorm te geven vanuit de concepten. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen de structuur goed doorzien. De structuur helpt hen de lesstof eigen te maken. Daarnaast hebben we ervoor gekozen om op logische momenten contexten in te brengen die de concepten betekenis geven.”

Hoe ziet dit er concreet uit?
Westra: “Ieder hoofdstuk begint met een basiscontext om de leerlingen te laten focussen op het onderwerp waar het hoofdstuk om draait. Vanuit deze context worden de verschillende concepten aangeboden. Het hoofdstuk Ecologie begint bijvoorbeeld met wetenschappelijk Nederlands onderzoek naar troebele wateren en heldere meren. Door in te spelen op zwem- of visavonturen van leerlingen wordt duidelijk dat dit onderzoek ook voor henzelf van belang is. Ecologie wordt zo door de context maatschappelijk relevant gemaakt.”

In hoeverre is het aanbieden van contexten nieuw? Docenten dragen ter verduidelijking van concepten toch altijd al contexten aan in de les?
Morsink: “Wat nieuw is, is dat het gebruik van die contexten nu zijn vastgelegd in het examenprogramma. Dat heeft er toe geleid dat wij contexten een duidelijke plaats hebben gegeven in de methode.  Leerlingen moeten worden getraind in het werken met contexten. Ze moeten kunnen oefenen met opgaven die vanuit contexten werken. Op die manier kan je prima met een lesmethode concept-context onderwijs geven. Mocht je als docent meer met concept-context willen doen, dan kan dat ook.  Leerlingen kunnen met de methode zelfstandig aan de slag en dat geeft de ruimte aan de docent om daarnaast met eigen inbreng te komen.”

Dus docenten zitten niet vast aan een opgelegde didactiek?
Westra: “Het aantrekkelijke van de wijze waarop de methode invulling geeft aan de concept-contextgedachte is dat het boek geschikt is voor degene die zegt: “Ik wil alleen het boek en daar wil ik het mee doen,” tot de docent die zegt: “Ik wil veel eigen materiaal.” Deze kan dat heel goed in het verlengde van het boek gebruiken. Dat is de grote vrijheid die ik in Nederland heel erg waardeer. De Staat levert de concepten en de docent bepaalt hoe hij deze concepten in de klas aanbiedt. De nieuwe Biologie voor jou is een goede lesmethode waarmee concept-contextonderwijs prima toe te passen is."

Wat vindt u van het concept-contextonderwijs in combinatie met gebruik van  een lesmethode?

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 5752 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Marius Poelmann - Leren wordt leuk als de leerling zijn vorderingen kan zien en weet aan welke onderdelen... 
Lees verder  arrow

Henri van Bergen - Ik pleit er al jaren voor om de goede zaken uit het verleden nieuw leven... 
Lees verder  arrow

Jan Verschueren - De zoekopdracht van Twitter is inderdaad heel handig om de laatst toegevoegde item weer te... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Digitaal leermateriaal ontwikkelen: bronnen en tools
Van hele modules tot enkele opdrachten als aanvulling op de methode: bijna alle docenten arrangeren
Lees verder arrow
Onderwijstips januari 2015
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: samenwerkend leren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
34%
Leren op maat
 
43%
Device onafhankelijk leren
 
4%
Opbrengstgericht leren
 
6%
Geen van allen
 
14%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Toetsing kan beter én anders in het voortgezet onderwijs.