Home » Column Erno Mijland: Cijfers of levels?

Column Erno Mijland: Cijfers of levels?

Adviseur, trainer en onderwijsjournalist Erno Mijland over leren voor de toekomst.

Een proefwerk. Even later: een 4. Balen. Maar wat zegt het eigenlijk over wat ik al wél ken en kan? Die 4 geeft me slechts de boodschap: je hebt gefaald! Lekker motiverend. Oké, ik zal volgende keer proberen iets beter mijn best te doen.
Een game. Ik ben nog niet zo goed, maar ik krijg een uitdaging op mijn niveau, level 1 in dit geval. De uitdaging zit in mijn zone van naaste ontwikkeling. Met wat extra inzet of wat langer oefenen moet het lukken. Dus ik ga door tot ik level 1 gehaald heb. En dan ben ik trots op wat ik bereikt heb.

Hakken over de sloot
In het onderwijs beoordelen we leerlingen vooral met cijfers. Ik vraag me af of dat wel zo krachtig is. Een enkeling voelt zich inderdaad uitgedaagd een 9 of een 10 te halen. Het merendeel calculeert (op een rekenmachine!) welk cijfer er gehaald moet worden om met de hakken over de sloot te komen. Onderaan bungelen de leerlingen die niet zo goed meekunnen. Ze hebben de hoop al opgegeven. Tot ze bij lotgenoten geplaatst worden, waarop een nieuwe verdeling volgt tussen de drie typen presteerders.

De kracht van games
Games leren ons een belangrijk lesje: levelling motiveert. Ik zie kinderen en jongeren urenlang geconcentreerd bezig op hun xBox, computer of Nintendo. Uiteraard niet alleen vanwege dat te behalen level, maar toch. Denk eens even mee… Leerlingen werken op hun eigen niveau en krijgen vooral positieve feedback. Ze mogen pas verder als ze het voorgaande echt begrepen hebben. Belangrijk, anders gaat het later alsnog (of weer) mis. En de docent? Die hoeft slechts op het juiste moment te signaleren dat het Peterprincipe voor de betreffende leerling van kracht wordt.

Een klas vol strebertjes
Levelling in het onderwijs is niet eens nieuw. AVI is in feite een systeem voor het levellen van je leesvaardigheid. We weten dus hoe het werkt. We weten dus dát het werkt. Een bijkomend voordeel: we zijn meteen van die zesjescultuur af.

Hoe zou je lesstof in jouw vak in kunnen delen in levels?

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.