Home » Casual influence: invloed uitoefenen via internet

Casual influence: invloed uitoefenen via internet

In relatief korte tijd zijn social sites zoals Hyves, YouTube en weblogs enorm populair geworden. Hiermee kun je steeds makkelijker je mening met anderen delen. Niet alleen in reacties of je eigen blog, maar ook door te stemmen zoals met de sterretjes op YouTube en op onze site bij het Idee van de week. En denk ook eens aan klantbeoordelingen die je steeds vaker ziet in webshops, of aan de restaurantrecensies op iens.nl. Het wordt eigenlijk steeds makkelijker om iemand anders je mening te laten weten. Amerikaanse onderzoekers noemen dit “casual influence” en vroegen zich af: sinds wanneer vertrouwen wij eigenlijk op de mening van vreemden?

Daarom deden zij onderzoek naar de manier waarop social websites invloed hebben. Hiervoor ondervroegen zij 17.000 internetters uit 29 landen, waaronder Nederland. (download pdf)
 
Uit het onderzoek bleek dat ruim 40% van de internetters zijn mening deelt met anderen via email of Instant Messenger (ook wel IM, wat staat voor MSN-achtige programma’s) en dat ongeveer een derde zelf commentaren schrijft of opmerkingen maakt bij een product of blog.
 
Ook bleek dat 80% van de mensen eerst anderen om hun mening vragen via IM of email voordat ze een beslissing nemen om iets te kopen. Ruim de helft zoekt daarvoor ook naar beoordelingen van anderen op het internet.
 
Tot slot de keken de onderzoekers naar de mate waarin de internetters de anderen vertrouwden. De top 4 van meest vertrouwde bronnen wordt nog steeds gevormd door familie en vrienden. Maar het maakt nauwelijks uit of zij direct advies geven of dat ze je bijvoorbeeld een mailtje sturen met een aanbeveling. Direct daarna volgen de beoordelingen en meningen van anderen die je op het internet kunt vinden. De mening van vreemden wordt dus zeker gewaardeerd, maar nog altijd (iets) minder dan de mening van bekenden. Het maakt hier overigens niet uit hoe jong of oud je bent.
 
Een interessant onderzoek dat bevestigt dat het internet een fundamentele invloed kan hebben op de manier waarop we de wereld om ons heen beoordelen. Het laat duidelijk zien dat meningen steeds meer gedeeld én gewaardeerd worden. In het geval van het kopen van een product is het natuurlijk erg handig, een ervaring van iemand anders geeft daarbij zinvolle informatie. Maar wat als het gaat om informatiebronnen? Worden meningen van anderen daarbij ook steeds belangrijker? Dat zou ik een interessant onderzoek vinden.

Laatste onderwijsnieuws

Een lachend meisje met een bloem in haar haar

Lied van de maand: Het wordt weer lente

Een stoer rocknummer over de lente! Hieronder vind je een ingezongen lied, een karaokeversie en tips die je kunt gebruiken in je les.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.