Home Column

Anticrastinatie

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | jongerencultuur | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 27 maart 2012, 08:59
uitstellen1

De gameconsole, het mobieltje, de tablet, de televisie, de mp3-speler... onze jongeren leven permanent in een digitale snoepwinkel. Elke ping een pepermuntje, elke sms een suikerspin, elke whatsapp een winegum, elke game een gombeertje. In het luilekkerland van technologie en internet hoef je maar een vinger te bewegen of je hebt een handvol heerlijks.

Het is niet moeilijk voor te stellen hoe school- en huiswerk smaakt voor een scholier anno 2012. Precies: ergens tussen havermout en gortdroog. En daar zetten ze dan ook liever morgen dan vandaag de tanden in. Eerst plezier, dan ploeteren. Wetenschappers zien een tendens: James Surowiecki haalt in een artikel in The New Yorker een onderzoek aan waaruit blijkt dat problemen rond uitstelgedrag verviervoudigd (!) zijn tussen 1978 en 2002. Ik heb wel een idee hoe het er nu - tien jaar later - voor staat.

De druiven van uitstelgedrag zijn zuur, maar er is wel een smeuïg begrip voor: procrastinatie. En het gaat uiteindelijk over de bevrediging van behoeften op de korte termijn, waarbij persoonlijke doelen op de langere termijn op de lange baan worden geschoven. Jongeren, en zeker pubers, zijn daar van nature al sterker op gericht. En nu, vanuit de snoepwinkel, lijkt het perspectief op de studie van je dromen of een succesvolle carrière eigenlijk helemaal niet zo boeiend.

Toch vertoont iedereen weleens uitstelgedrag. Je maakt misschien - net als ik - je tuin pas in maart winterklaar. Of je checkt nog even je mail, terwijl je eigenlijk aan de slag moet met dat beleidsstuk. Maar je bent ook opgegroeid met ‘snoep verstandig, eet een appel’, wat ouder en wijzer en behept met een gezonde dosis zelfdiscipline. Die combinatie van het herkennen van uitstelgedrag en de kennis van hoe je een varkentje wast is goud waard als je met jongeren werkt. Wat meer dan ooit nodig is, is wat ik maar even ‘anticrastinatie’ noem. Een tegengif voor afleidingen. Voeding voor focus.

Stop dus met jeremiëren over het uitstelgedrag van jongeren. Help ze een goede balans te vinden tussen snoepen en de gezonde maaltijd. Help ze de regie te pakken over hun leven en leren. Leer ze plannen, omgaan met deadlines, taken voor zichzelf in gemakkelijker haalbare stukjes hakken en nadenken over wat ze écht belangrijk vinden om te doen. Niet volgende week, maar morgen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Hoe helpt u uw leerlingen hun uitstelgedrag overwinnen?

Erno Mijland (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 6547 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

Niels Gouman - Symptoom bestrijding gaat weinig oplossen. Huiswerk is in 9 van de 10 gevallen volstrekt doelloos. Waarom zou ik per se iets helemaal zelf moeten maken terwijl ik hetzelfde werkstuk in tienvoud kan vinden op google? Wat is de toegevoegde waarde van mijn tijd en energie? Het wiel hoeft geen 42986x opnieuw uitgevonden te worden. Áls je huiswerk geeft, zorg dan dat de leerling inziet hoe hij van toegevoegde waarde is bij dat vraagstuk. Je gaat geen tijd/energie stoppen in iets wat al lang bestaat, zo werkt de echte wereld ook niet.

Alida Boersma - Dag Erno, Verstand van tuinieren heb je misschien iets minder, maar ik vind je beredenering terecht. Je tuin in maart winterklaar maken kan niet, maar je tuin in maart pas opruimen is heel goed voor de planten en nog beter voor de dieren in je tuin. Met andere woorden, niet al het uitstelgedrag is per definitie fout. Je er bewust van zijn is wel heel belangrijk. Als leerkracht probeerde ik door meer en minder open studieplanners de leerlingen (vmbo) wel te helpen. Met ze praten met jouw beredenering zou ook zinvol kunnen zijn. Groet, Alida Www.crealogisch.nl

REAGEER

img
uitstelgedrag

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1
Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
44%
Leren op maat
 
28%
Device onafhankelijk leren
 
6%
Opbrengstgericht leren
 
11%
Geen van allen
 
11%