Home Column

Anticrastinatie

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | jongerencultuur | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 27 maart 2012, 08:59
uitstellen1

De gameconsole, het mobieltje, de tablet, de televisie, de mp3-speler... onze jongeren leven permanent in een digitale snoepwinkel. Elke ping een pepermuntje, elke sms een suikerspin, elke whatsapp een winegum, elke game een gombeertje. In het luilekkerland van technologie en internet hoef je maar een vinger te bewegen of je hebt een handvol heerlijks.

Het is niet moeilijk voor te stellen hoe school- en huiswerk smaakt voor een scholier anno 2012. Precies: ergens tussen havermout en gortdroog. En daar zetten ze dan ook liever morgen dan vandaag de tanden in. Eerst plezier, dan ploeteren. Wetenschappers zien een tendens: James Surowiecki haalt in een artikel in The New Yorker een onderzoek aan waaruit blijkt dat problemen rond uitstelgedrag verviervoudigd (!) zijn tussen 1978 en 2002. Ik heb wel een idee hoe het er nu - tien jaar later - voor staat.

De druiven van uitstelgedrag zijn zuur, maar er is wel een smeuïg begrip voor: procrastinatie. En het gaat uiteindelijk over de bevrediging van behoeften op de korte termijn, waarbij persoonlijke doelen op de langere termijn op de lange baan worden geschoven. Jongeren, en zeker pubers, zijn daar van nature al sterker op gericht. En nu, vanuit de snoepwinkel, lijkt het perspectief op de studie van je dromen of een succesvolle carrière eigenlijk helemaal niet zo boeiend.

Toch vertoont iedereen weleens uitstelgedrag. Je maakt misschien - net als ik - je tuin pas in maart winterklaar. Of je checkt nog even je mail, terwijl je eigenlijk aan de slag moet met dat beleidsstuk. Maar je bent ook opgegroeid met ‘snoep verstandig, eet een appel’, wat ouder en wijzer en behept met een gezonde dosis zelfdiscipline. Die combinatie van het herkennen van uitstelgedrag en de kennis van hoe je een varkentje wast is goud waard als je met jongeren werkt. Wat meer dan ooit nodig is, is wat ik maar even ‘anticrastinatie’ noem. Een tegengif voor afleidingen. Voeding voor focus.

Stop dus met jeremiëren over het uitstelgedrag van jongeren. Help ze een goede balans te vinden tussen snoepen en de gezonde maaltijd. Help ze de regie te pakken over hun leven en leren. Leer ze plannen, omgaan met deadlines, taken voor zichzelf in gemakkelijker haalbare stukjes hakken en nadenken over wat ze écht belangrijk vinden om te doen. Niet volgende week, maar morgen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Hoe helpt u uw leerlingen hun uitstelgedrag overwinnen?

Erno Mijland (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 7573 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

Niels Gouman - Symptoom bestrijding gaat weinig oplossen. Huiswerk is in 9 van de 10 gevallen volstrekt doelloos. Waarom zou ik per se iets helemaal zelf moeten maken terwijl ik hetzelfde werkstuk in tienvoud kan vinden op google? Wat is de toegevoegde waarde van mijn tijd en energie? Het wiel hoeft geen 42986x opnieuw uitgevonden te worden. Áls je huiswerk geeft, zorg dan dat de leerling inziet hoe hij van toegevoegde waarde is bij dat vraagstuk. Je gaat geen tijd/energie stoppen in iets wat al lang bestaat, zo werkt de echte wereld ook niet.

Alida Boersma - Dag Erno, Verstand van tuinieren heb je misschien iets minder, maar ik vind je beredenering terecht. Je tuin in maart winterklaar maken kan niet, maar je tuin in maart pas opruimen is heel goed voor de planten en nog beter voor de dieren in je tuin. Met andere woorden, niet al het uitstelgedrag is per definitie fout. Je er bewust van zijn is wel heel belangrijk. Als leerkracht probeerde ik door meer en minder open studieplanners de leerlingen (vmbo) wel te helpen. Met ze praten met jouw beredenering zou ook zinvol kunnen zijn. Groet, Alida Www.crealogisch.nl

REAGEER

img
uitstelgedrag

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

R. Vermulst  - Innovatie dient geen doel opzich te zijn, het moet geen 'hype' worden. Afhankelijk van het... 
Lees verder  arrow

Pierre - Helemaal eens met Bas en Onno. I 
Lees verder  arrow

redactie onderwijsvanmorgen.nl - @maureen Op wat voor niveau wil je beter leren rekenen? 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Escalatieladders en hoestbuien
Charlotte Lebeau studeert momenteel af aan de lerarenopleiding Fontys in Tilburg. Daarnaast is ze di
Lees verder arrow
Onderwijstips maart 2015
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
4x wetenschappelijk over games in het onderwijs
Serious gaming en gamification winnen de laatste jaren aan kracht in het onderwijs. Zo ook de wetens
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
83%
Nee, geen goed plan
 
17%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.