Home Artikelen

Andere tijden, dezelfde leerlingen

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | jongerencultuur | trends | dinsdag 22 mei 2012, 11:51
Sandwich Spread

‘Lekker fris, lekker anders!’ Daarmee probeerde een broodbelegfabrikant ons jarenlang te overtuigen om voor hun smeerspulletje te kiezen. Anders en nieuw: dus aantrekkelijk en verleidelijk.

Als je levenspartner je daarentegen vertelt dat hij of zij eigenlijk iets anders wil, dan kan dat ‘anders’ nog weleens van betekenis verschillen. Kijkt je partner er wat bedenkelijk bij? Dan breken er mogelijk compleet andere tijden aan op relationeel gebied. In dit voorbeeld bevinden we ons, qua betekenis van het woord, al op een glijdende schaal.

Anders
‘De leerling van tegenwoordig is totaal anders’, is ook zo’n bekende in het onderwijs. Ook hier is de mimiek en de intonatie van de spreker doorslaggevend voor de betekenis en de interpretatie van de zin. Doorgaans wordt deze opmerking gemaakt terwijl de docent er een zuinig gezicht bij trekt. Minder vaak bedoelt de docent met deze opmerking dat het eigenlijk wel de goede kant op gaat met de leerlingen.

Toen ik in 1987 – nog nat achter de oren – mijn eerste ervaringen in de docentenkamer opdeed, hoorde ik mijn veertigplus-collega’s ook al waarschuwend roepen dat de leerlingen zo aan het veranderen waren. Dat werd dan met een licht schuddend hoofd uitgesproken. Waar moest dat toch heen met die jeugd?

De jongere docenten deden er doorgaans niet aan mee: die snapten dat geklaag niet. Pubers waren immers pubers, met spontaan en onvoorspelbaar gedrag. Met hun nukken en hun afkeer van gezag, zoals dat bij die leeftijd hoort. Daarnaast had je er als docent ook gewoon voor gekozen om er dagelijks mee om te gaan.

Kortere spanningsboog
Nu kom ik als voorlichter van Malmberg veel meer docenten tegen dan toen ik nog les gaf. Ik praat met hen over methodes, maar ook over leerlingen anno nu. Wat ik vaak hoor is dat ze heel andere behoeftes hebben en vooral een kortere spanningsboog. Ze zijn sneller afgeleid en zitten het liefst de hele dag op internet.

Ook zie ik veel docenten meegroeien met hun leerlingen: vaak moeiteloos omdat ze zelf kinderen hebben, of gewoon omdat leerlingen hen blijven interesseren en ze daardoor jong van hart blijven. Sommigen zitten zelfs meer op internet dan hun leerlingen en hebben een minstens zo veelzijdige smartphone. ‘If you can’t beat them, join them!’ lijkt hun tactiek.

Niet zoveel veranderd
Ik weet niet waar ik uit zou zijn gekomen als ik was blijven lesgeven. Was mijn lijflied dan “Oh, oh Den Haag” geweest, “(…) Want Den Haag is door de jaren zóóó veranderd, voor mij toch veel te vlug!” Of had ik toch door de schoolgangen gelopen met het deuntje ‘Ik hou van lekker fris, ik hou van lekker anders’ in mijn hoofd?  Ik weet het niet. Maar wat ik wel weet, is dat er andere tijden zijn aangebroken. Naar mijn mening zijn de leerlingen niet zoveel veranderd, maar is de wereld om hen heen dat des te meer!

Vindt u dat leerlingen steeds meer veranderen of ziet u ook weinig verschil en zit het meer in de wereld om hen heen?

Stuur dit artikel door | 6265 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

Marije Wildschut - Ik denk dat je gelijk hebt, de maatschappij, de wereld, wij, veranderen. En de jeugd gaat altijd iets sneller. Kinderen zijn nog steeds kinderen. ik zie in ieder geval niet zo veel verschil tussen hoe mijn eigen kinderen zich gedragen en hoe ik vroeger was. Ik geniet ook van mijn 300 regenboogkids, ze houden je jong. Ik denk dat de kloof tussen jong en oud van alle tijden is.

eugene wijnhoven - Goed stuk, Emiel. Iets om over na te denken (en rekening mee te houden, ook in onze productontwikkeling).

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1
Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
45%
Leren op maat
 
25%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
15%
Geen van allen
 
10%