Home Artikelen

Aardrijkskunde leren met een liedje

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Natuur | woensdag 1 mei 2013, 13:59
g0032

Daar sta je dan, docent. De les die je wist dat zou komen is eindelijk hier. Er staat moeilijke stof op het programma. Maar je wilt dat leerlingen de stof begrijpen en de essentie onthouden. Of liever nog kunnen dromen. Hoe krijg je dat voor elkaar? Je zou de  lesstof eens in een lied kunnen verpakken.

 

Leren met muziek

Een gek idee? Valt wel mee. Zelfs de theorie van de continentale drift kun je muzikaal overbrengen. Op deze blog zijn andere voorbeelden gepubliceerd. Ook vanuit de theorie van de meervoudige intelligentie is er op Onderwijs van Morgen al over leren met muziek geschreven.

Wijsjes

Onlangs was ik te gast bij Norbert Hugenholtz, docent aardrijkskunde op het Libanon Lyceum in Rotterdam. In zijn lessen besteedt hij extra aandacht aan de geografische regels en wetmatigheden. Hij laat zijn leerlingen geografische regels formuleren en zorgt ervoor dat de regels op gezette tijden worden herhaald. Daarbij maakt hij gebruik van korte, zelf gecomponeerde wijsjes.

Allemaal uit volle borst

Wanneer de aandacht in de klas dreigt te verslappen, draait Hugenholtz de volumeknop open. Via de boxen in zijn lokaal wordt een wijsje afgespeeld. ‘Hoe hoger de breedte, hoe kouder het is,’ zingt de docent. Leerlingen zingen uit volle borst mee. Als een paar leerlingen verzaken, speelt Hugenholtz het wijsje gewoon nog een keer af. Net zo lang tot de hele klas enthousiast mee brult. Vermoedelijk zullen deze leerlingen de relatie tussen breedteligging en de temperatuur op aarde nooit meer vergeten.

Ik ben benieuwd of deze werkwijze door meer docenten wordt toegepast. Verpakt u de lesstof weleens in een lied?

 

Falco Zwinkels - uitgever aardrijkskunde

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4263 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (5 totaal) Alle reacties...

Dick Spaans - Leuk om mee te zingen. Bij wiskunde hebben we de grafiekensong. Te vinden op youtube. Tekst nog even printen en klaar = kees

Sylvia Bakker - Een drill oefening in deze vorm is al echt heel Lang bekend. Nog aan te passen met volume laag om begrippen en woorden te repeteren, gatenteksten op muziek etc. Het slaat niet aan bij elke doelgroep maar zorgt voor automatiseren, verbetering uitspraak of afwisseling(aandacht)

Jurgen - Ik pakte in groep 4 vaak de gitaar en maakte een liedje van de keersommen. Op deze manier moest je de sommen wel automatiseren, anders kon je niet mee in het tempo.

Karin - Hier gaat het om 'stampen'. Ik gebruikte vroeger altijd ' 9 Over de muur. Relatie oost west, reclame etc. Bananenboatsong bij geschiedenis bv Gaat meer over de beleving (emotie) dan SWV automatiseren van regels.

M - Heel leuk, alleen de liedjes zijn lastig online te vinden, hoe kom ik daaraan?!

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

E. Houtkoop - De kennis en vaardigheden op het gebied van toetsen zijn onderbelicht in de lerarenopleiding. Dit... 
Lees verder  arrow

Alderik - http://alderikvisser.blogspot.nl/2014/09/de-kitsch-van-het-kantelen.html?m=1 
Lees verder  arrow

Hanna snoeren - ik maak gebruik van Listr een echte aanrader! Wij maken hier erg veel gebruik van.... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
SLO: Quickscans 21e eeuwse vaardigheden
Kritisch denken, samenwerken en digitale geletterdheid. Kent u alle 21e eeuwse vaardigheden? Hoe kom
Lees verder arrow
Zo maakt u van onderzoekend leren een succeservaring
Onderzoekend leren is een actieve leervorm waarbij leerlingen kennis en vaardigheden verwerven door
Lees verder arrow
(Filmpje maken + filmpje kijken) x (oud + jong) = efficiënter leren
De meeste docenten maken geregeld gebruik van video: om de les aan te kleden, een onderwerp nog eens
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
38%
Leren op maat
 
40%
Device onafhankelijk leren
 
4%
Opbrengstgericht leren
 
6%
Geen van allen
 
13%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Toetsing kan beter én anders in het voortgezet onderwijs.