Home » Marian Offenberger wint de Talent Docent Trofee

Marian Offenberger wint de Talent Docent Trofee

Onlangs werd op het Talent Docentencongres Nederlands voor de derde keer de Talent Docent Trofee uitgereikt. Deze keer ging de prijs naar docent Nederlands Marian Offenberger (57), die haar leerlingen op het Trinitas Gymnasium in Almere op de meest uiteenlopende manieren probeert te enthousiasmeren voor jeugdliteratuur. Met de Talent Docent Trofee zet Malmberg talentvolle en initiatiefrijke docenten Nederlands in het zonnetje.

“Mijn leerlingen vroegen hoe mijn studiedag was gegaan. Toen ik vertelde dat ik een prijs had gewonnen, begonnen ze spontaan te applaudisseren.” Die warme band met leerlingen is voor Marian belangrijk. “Ik wil dat mijn leerlingen met een glimlach binnenkomen en weer met een glimlach gaan. Ik wil ze genietend aan het leren krijgen.” Leerlingen enthousiasmeren om te lezen, dat is waar het bij Offenberger om draait. En dat doet ze het liefst met behulp van jeugdliteratuur. “Spelling, grammatica, woordenschat… het is allemaal belangrijk. Maar literatuur is een soort kapstokje. Daar kun je alles aan ophangen. Als ze lezen wordt hun leefwereld vergroot, zien ze de juiste spelling en een goede formulering.”

Stemmen en voorlezen
Zo doet Offenberger ieder jaar mee met de Jonge Jury: een wedstrijd waarbij onderbouwleerlingen mogen stemmen op hun favoriete jeugdboek. Ze gaan aan de slag met een creatieve opdracht en de wedstrijd wordt afgesloten met een bezoek van een auteur. “Zo hebben we Lydia Rood al op bezoek gehad, maar ook Daan Remmerts de Vries en Helen Vreeswijk. Leerlingen lezen dan hun boeken en mogen volop vragen stellen. Tijdens die bezoeken komen de auteurs echt tot leven voor mijn leerlingen”, vertelt Marian enthousiast. Ook doen de brugklasleerlingen van Offenberger mee aan de voorleeswedstrijd Read2Me, waarbij ze eerst op schoolniveau en vervolgens lokaal, provinciaal én landelijk om de titel van beste voorlezer strijden. “Ik lees zelf voor en daag mijn leerlingen uit om dat ook te doen. Als er in een klas tien leerlingen zijn die lezen niks vinden, dan is het voor mij een uitdaging om daar negen leerlingen van te maken. Dat is een gezamenlijke inspanning van de hele klas.”

De boekenkrat
Ook buiten haar lesuren om grijpt Offenberger iedere kans om jeugdliteratuur op de kaart te zetten. Zo regelde ze met subsidie van de Woltjer Stichting een flinke lading nieuwe boeken om het lezen op school te bevorderen. Offenberger: “Elke klas in de onderbouw heeft een eigen boekenkrat. Als leerlingen een studie-uur hebben, komt de boekenkrat de klas in en wordt er gelezen. Iedere leerling heeft een persoonlijke boekenlegger, dus ze kunnen altijd verder in hun ‘eigen’ boek.” Veel werk is het wel. De projecten, acties en opdrachten zouden er dan ook niet zijn zonder de hulp van mediathecaresse Gerrie Hekman. “Gerrie is mijn rechterhand. Ze ondersteunt me, houdt alles bij en komt altijd met nieuwe ideeën. Toen ik de trofee won, ben ik de dag erna op school meteen naar haar toegegaan. Ik heb de prijs mede aan haar te danken”, aldus Marian.

Onvoorspelbaar
Offenberger geeft al sinds 1980 met veel plezier les. Om de motivatie te behouden laat ze zich waar mogelijk uitdagen en inspireren. Door leerlingen, maar ook door haar omgeving en actualiteiten. Zo kunnen leerlingen bij toetsen bonuspunten verdienen door antwoord te geven op maffe, creatieve vragen. “Laatst stond er een foto in de krant van een aap met een mobieltje. ‘Wat en naar wie is deze aap aan het appen?’ is dan de bonusvraag. Zo blijft alles een beetje onvoorspelbaar en dat werkt gewoon”, aldus Marian. Ook laat ze zich jaarlijks evalueren door haar leerlingen. “De uitkomsten bespreken we in de klas. Daardoor weet ik ieder jaar wat goed in de smaak valt en waar leerlingen de lessen liever anders zien. Hier heb ik ontzettend veel aan. Maar nogmaals, het gaat om die glimlach. Er moet humor in een les zitten. Ik eindig de les dan ook altijd met een dubbelzinnige spreuk uit het boekje: ‘Als mannen naar vrouwen fluiten, kunnen mannen naar vrouwen fluiten.’”

Besteedt u net als Marian Offenberger op een creatieve manier extra aandacht aan het literatuuronderwijs? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier en deel uw ervaringen, tips en tricks met collega-docenten Nederlands.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.