Wij schrijven over de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen over het Onderwijs van Morgen. En gaan daarover graag met u in discussie, dus laat uw reactie achter. Heeft u zelf een idee voor een artikel op Onderwijs van Morgen? Een site die we niet mogen missen? Een prachtige video? Uw eigen verhaal? Geef ons een tip en wij schrijven erover.
Tip de redactie arrow
Aanmelden nieuwsbrief

Onderwijstips juli 2015

motivatie | dinsdag 30 juni 2015
logboek
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met de zomervakantie in aantocht is het aanbod schaars, maar toch hebben we een en ander voor u op een rijtje gezet. Onder meer het Nederlandse Kunskapsskolan Logboek, het grote Onderwijsfeest van Leraren met lef en het Lerarencongres 2015.
Lees verder arrow

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

img img img img

Pinterest in het onderwijs: mogelijkheden en best practices

social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | vrijdag 26 juni 2015
Pinterest
U heeft er vast weleens van gehoord: Pinterest. Een online platform om borden te maken waar je vervolgens van alles op kunt zetten. Een digitaal prikbord, zeg maar. Ondanks het enigszins vertekende imago – lees: het ideale platform voor huishoud- en nagellaktips – is de tool erg geschikt voor gebruik in het onderwijs.
Lees verder arrow

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

img img img img

Favoriete educatieve apps: lezen, schrijven en luisteren

motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Talen & Kunstvakken | donderdag 25 juni 2015
Schermafbeelding 2015 06 24 om 14.33.04
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ onze favorieten op het gebied van lezen, schrijven en luisteren. Kende u Rory's Story Cubes bijvoorbeeld al? Of heeft u Vogala weleens gebruikt bij de Nederlandse literatuurlessen? 
Lees verder arrow

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

img img img img

Leerlingparticipatie: evalueer je leraar

motivatie | dinsdag 23 juni 2015
Schermafbeelding 2015 06 18 om 10.23.02
Als docent bent u vast en zeker weleens geëvalueerd door een collega. Maar heeft u zich ook weleens laten beoordelen door uw leerlingen? Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) publiceerde onlangs het handboek LAKS LOVES LED, met daarin alles over LED (Leerlingen Evalueren Docenten): een systeem waarbij aan leerlingen wordt gevraagd wat ze vinden van hun docenten.
Lees verder arrow

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

Leen van beeck - Ik krijg jaarlijks van elke leerling een rapport, met daarop een aantal stellingen waarop de leerling een cijfer geeft...
lees meer
Frank van Dixhoorn - Toen ik voor de klas stond (1992-2002) heb ik al mijn leerlingen ieder jaar de enquête over leraarsgedrag laten...
lees meer
img img img img

De lerarenbeurs: vraag ' m nu nog aan

motivatie | donderdag 18 juni 2015
Schermafbeelding 2015 06 14 om 11.20.17
Met de campagne ‘De Lerarenbeurs: beter voor de klas!’ wil het Ministerie van OCW docenten stimuleren om een Lerarenbeurs aan te vragen. Wilt u zich als docent professioneel ontwikkelen met behulp van een masteropleiding? Of bent u zij-instromer en wilt u met behulp van een bacheloropleiding leraar worden? Vraag dan gauw een Lerarenbeurs aan. Dat kan nog tot en met 30 juni.
Lees verder arrow

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

img img img img

Scholen om van te leren: een inspiratieboek

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | trends | woensdag 17 juni 2015
Schermafbeelding 2015 06 16 om 14.53.49
Onderwijsvernieuwing is op steeds meer scholen aan de orde van de dag. Op veel scholen wordt erover gepraat en gediscussieerd, maar er zijn ook scholen die het gewoon doen. Met vallen en opstaan welteverstaan. Daarover schreef Frans Schouwenburg, Strategisch Adviseur bij Kennisnet, het boek ‘Scholen om van te leren’. Een inspiratieboek vol praktijkverhalen en tips voor alle scholen in Nederland.
Lees verder arrow

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

img img img img

5 uitstekende science-kanalen op YouTube

internationaal onderwijs | Mens & Natuur | dinsdag 16 juni 2015
Schermafbeelding 2015 06 14 om 10.19.52
Nog geen week geleden attendeerde we u, naar aanleiding van een blogpost op Educational Technology and Mobile Learning, op de 10 meest populaire TED-Ed video’s voor leerlingen. Op diezelfde website hebben we nu een post gevonden die de moeite waard is voor de wetenschappers onder ons: 5 uitstekende science-kanalen op YouTube.
Lees verder arrow

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

img img img img

Tip: de 10 meest populaire TED-Ed video’s voor leerlingen

ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | vrijdag 12 juni 2015
Schermafbeelding 2015 06 10 om 10.30.52
Lijstjes doen het altijd goed. Ook in onderwijsland. Zo nu en dan komen we er dan ook een tegen die we graag delen met onze lezers. Deze keer de 10 meest populaire TED-Ed video’s voor leerlingen, afkomstig van de Amerikaanse onderwijsblog Educational Technology and Mobile Learning. Heeft u al eens een video of les uit onderstaande lijst gebruikt?
Lees verder arrow

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

img img img img

De innovatieversneller voor het onderwijs

motivatie | trends | donderdag 11 juni 2015
Schermafbeelding 2015 06 10 om 09.22.10
Steeds meer docenten nemen zelf het heft in handen als het gaat om vernieuwing in het onderwijs. Om hen meer houvast te bieden bij het innovatieproces, ontwikkelde Kennisnet onlangs de Innovatieversneller: een toolkit voor leraren met twintig technieken die helpen een antwoord te formuleren op vragen bij vernieuwing in het onderwijs.
Lees verder arrow

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

img img img img

Een taal is meer dan alleen leesvaardigheid

Talen & Kunstvakken | woensdag 10 juni 2015
Anke Swanenberg2
Terwijl ik druk bezig ben met het nakijken van de eindexamens van mijn leerlingen, voel ik een boosheid opkomen. Een boosheid die altijd ergens sluimerend aanwezig is en dan ineens naar bovenkomt. Het gaat hier om de escalatieladder die door de Inspectie in het leven is geroepen als indicator of een school goed functioneert. De resultaten van de eindexamens van mijn leerlingen moeten namelijk binnen de marges vallen van hun eerder gescoorde punten op hun schoolexamens.
Lees verder arrow

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

img img img img
‘Ik word nooit boos op kinderen. Echt nooit! Zodat mijn boosheid, wanneer ik wél boos word, ook echt hard aankomt. Ik kan het iedereen aanraden. Want als je het dan wel wordt, dan schrikken ze zich rot.’ Dit zei de komiek Louis C.K. in een recente show. En al heeft C.K. het over iets heel anders, namelijk drugsgebruik; zijn absurde redenering geldt ook voor docenten in het voortgezet onderwijs.
Boos
Stuur deze column door2089 keer gelezen
De redactie (stuur een e-mail)
LESIDEEËN Meer "Lesideeën"
ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | dinsdag 13 mei 2014
Afgelopen week lanceerde Codename Future in samenwerking met Nieuws in de Klas het lespakket ‘Informatievaardigheden’. Daarmee gaan leerlingen aan de hand van verschillende nieuwsmedia aan de slag met online informatie zoeken, interpreteren en verwerken. Het pakket – dat bestaat uit drie modules -  sluit goed aan bij thema’s als burgerschap en mediawijsheid.
Lees verder arrow
Schermafbeelding 2014 05 13 om 09.25.08
Gemiddeld
  •  

Uw waardering
  • Currently 3 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stuur dit lesidee door9441 keer gelezen
De redactie (stuur een e-mail)

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

mensman - er zijn altijd een paar woordjes die je niet in je hoofd krijgt, schrijf ze... 
Lees verder  arrow

Leen van beeck - Ik krijg jaarlijks van elke leerling een rapport, met daarop een aantal stellingen waarop de... 
Lees verder  arrow

Frank van Dixhoorn - Toen ik voor de klas stond (1992-2002) heb ik al mijn leerlingen ieder jaar de... 
Lees verder  arrow

Widget Title

#1683

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
77%
Nee, geen goed plan
 
23%

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
5 lestips om uw leerlingen tot aan het einde van het schooljaar gemotiveerd te houden
Over ongeveer een maand begint in het noorden de zomervakantie. Ook voor de rest van het land is het
Lees verder arrow
De verschillen tussen differentiëren, personaliseren en adaptief leren
Het gesprek over het onderwijs van de toekomst gaat vaak over differentiëren, personaliseren en ada
Lees verder arrow
Het klaslokaal van de toekomst: 7 trends en ontwikkelingen
Het klaslokaal van de toekomst, hoe ziet dat er eigenlijk uit? En valt daar überhaupt wel iets over
Lees verder arrow

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Gepersonaliseerd, adaptief leren biedt docenten betere mogelijkheden om leerlingen op maat te begeleiden en de leerprestaties te vergroten. Docenten krijgen door adaptieve systemen meer inzicht en overzicht waar leerlingen staan. Wat doet een leerling goed, wat moet hij nog leren. Op die manier krijgen docenten meer ruimte en vrijheid om lesprocessen op maat in te richten en leerlingen op maat te begeleiden.