Home » 5 cognitieve principes over hoe leerlingen leren

5 cognitieve principes over hoe leerlingen leren


Lesgeven is een vak apart. Je moet als docent vakinhoudelijk op de hoogte te zijn, maar dient vooral je leerlingen van buiten kennen. Hoe werken ze het liefst? Wat werkt? En wat ook niet? Er bestaan namelijk nogal wat mythes en misverstanden over hoe leerlingen leren. Edutopia zette daarom enkele gevestigde cognitieve principes voor je op een rij.

1. Leerlingen leren het beste als ze nieuwe informatie kunnen koppelen aan wat ze al over een onderwerp weten. Zo vindt de nieuwe informatie zijn weg naar het langetermijngeheugen. Daarom dien je leerlingen bij de introductie van een nieuw onderwerp voldoende achtergrondinformatie te bieden.

2. Leerlingen onthouden informatie het beste als het meerdere malen, op verschillende manieren, aan bod komt. Laat ze daarom eens zelf uitleg te geven over een onderwerp, of maak de betekenis van een begrip zelf nog eens duidelijk met een ezelsbruggetje.

3. Vaardigheden als kritisch denken en de ontwikkeling van het probleemoplossend vermogen worden onder meer ontwikkeld aan de hand van feedback. Als docent kun je hierin bijdragen door feedback te formuleren die eenduidig is en specifiek is gericht op de opdracht en het verbeteren daarvan, in plaats van op de leerling.

4. Om die vaardigheden toe te kunnen passen in een andere context of situatie, moeten leerlingen inzicht hebben in de structuur en de context van een probleem of onderwerp. Dit staat in schril contrast met de opvatting dat leerlingen denkvaardigheden moeten leren die als vanzelf op iedere situatie toepasbaar zijn. Hoe meer je van een probleem afweet, des te makkelijk het is om de belangrijke aspecten van dat probleem te herkennen en op te lossen.

5. In een ideale situatie zijn leerlingen gemotiveerd omdat ze geïnteresseerd zijn in het onderwerp van de les. Dat is helaas lang niet altijd het geval. Wat ook uitmaakt, is of de leerling zichzelf identificeert als onderdeel van een leergemeenschap. En of de leerling ervan overtuigd is, dat hij zichzelf met de nodige inspanning kan ontwikkelen. Als docent kun je daar de nodige invloed op hebben. Je kunt zorgen voor een gevoel van saamhorigheid en leerlingen laten merken dat hun inspanningen de moeite waard zijn.

Ga naar de website van Edutopia om het artikel ‘How People Learn: An Evidence-Based Approach’ (waarin 6 punten aan bod komen) in zijn geheel te lezen.

In hoeverre baseert u uw lespraktijk op wetenschappelijke bevindingen? En hoe houdt u uw kennis over het lerende brein up-to-date? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.