Home » Het technasium

Het technasium

De laatste tijd zag ik geregeld berichten over de oprichting van nieuwe technasia. In de regio Amsterdam is er één in oprichting en ook de regio Limburg krijgt er een technasium bij. Een goede aanleiding om me eens te verdiepen in deze nieuwe vorm van onderwijs. Op het technasium staan de bèta-vakken centraal. Zoals een Gymnasium een vwo met het examenvak Grieks en/of Latijn is, zo is een Technasium een vwo of havo met het examenvak Onderzoeken en Ontwerpen (O&O).

Voor dit nieuwe examenvak gaan leerlingen in groepjes aan de slag met praktijkopdrachten die inhaken op de exacte vakken. In Het Parool legt docent André van Rijswijck van het nieuwe Amsterdamse technasium uit wat dit nu echt inhoudt: ”Wij vragen leerlingen bijvoorbeeld een spel te ontwerpen voor kinderen met diabetes. Ze gaan dan naar het ziekenhuis, praten met artsen, leren van alles over de ziekte en moeten zich vervolgens verdiepen in vormgeving en logica. Uiteindelijk moeten ze hun product presenteren aan de klas en de opdrachtgever.”

Een ander voorbeeld van een project is het ontwerpen van een nieuw bavianenverblijf in Dierenpark Emmen door het Technasium in Winschoten:

___

Volgens Trouw (pdf) zouden steeds meer scholen graag een technasium willen worden. Zeker omdat het past binnen het idee dat het belangrijk is om de bèta-vakken te stimuleren. Maar om werkelijk een technasium te worden blijkt lastig te zijn. Allereerst moet je als school zelf een netwerk van scholen, hogere onderwijsinstellingen en bedrijven oprichten. Bovendien kan het best eng zijn om je als school zo stevig te profileren. Voor iedere school die geïnteresseerd is: op de site van het technasium kun je vrijwel alles vinden om ermee aan de slag te gaan.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.